Digitalt seminarium 13 oktober - Sveriges Allmännytta presenterar en ny marknadsrapport: ”Vad händer med hyrorna – och varför?”

Hyressättningen av bostäder är en aktuell och omdiskuterad fråga. Det har i närtid släppts flera rapporter, skrivits många debattinlägg och startats tre statliga utredningar. Med marknadsrapporten vill Sveriges Allmännytta med fakta, statistik och analys bidra till att öka kunskaperna om hur hyressättningen runt om i landet ser ut och fungerar.

Susanna Höglund, chefsekonom Sveriges Allmännytta,  Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta och Henrik Loveby, vd Göingehem deltar på seminariet.
Susanna Höglund, chefsekonom Sveriges Allmännytta, Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta och Henrik Loveby, vd Göingehem deltar på seminariet.

Rapporten belyser ett flertal olika frågeställningar. Vad har utfallet av hyresförhandlingarna blivit över åren? Hur skiljer det sig mellan olika orter? Är det vanligt att parterna inte kommer överens lokalt och vad händer då? Hur har hyresnivåerna förändrats jämfört med andra kostnader? Hur långt har arbetet kommit med en hyressättning som speglar hyresgästernas värderingar av lägenheternas bruksvärden? Vad har presumtionshyrorna inneburit?

I rapporten diskuteras också hur tillämpningen av dagens kollektiva förhandlingssystem kan och måste förbättras för att hyresrätten ska vara en attraktiv, trygg och konkurrenskraftig upplåtelseform med lönsamhet för fastighetsägaren och ett bra boende för såväl dagens som morgondagens hyresgäster.

Rapporten har utarbetats av Susanna Höglund, chefsekonom, Hanna Larsson, bostadspolitisk expert, Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef och Maria Österlind, hyresexpert på Sveriges Allmännytta.

Tid och plats

Tisdagen den 13 oktober kl.8.30-9.30.

Seminariet sänds via Zoom. Du som anmäler dig får en länk mejlad till dig kvällen innan seminariet.

8.30 Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta inleder.

8.35-9.20 Susanna Höglund, chefsekonom Sveriges Allmännytta drar huvuddragen i marknadsrapporten. Henrik Loveby, vd Göingehem, kommenterar rapporten utifrån ett medlemsbolags perspektiv.

9.20-9.30 Frågestund.

Marknadsrapporten i sin helhet

Samtliga deltagare på seminariet får rapporten mejlad till sig efter seminariet.

Anmäl dig på sverigesallmannytta.se, senast den 12 oktober.

Intervjuer

Efter seminariets slut finns Susanna Höglund, chefsekonom, tillgänglig för enskilda intervjuer fram till kl. 10.30. Kontakta Ulrika Lamberth, pressansvarig, för att boka in en tid.

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.