Dinosaurier intar Universeum – nu påbörjas bygget av en ny dinosaurieutställning

Idag går startskottet för vad som ska komma att bli årets händelse på Universeum. En ny dinosaurieutställning med några av de mest ikoniska urtidsdjuren tar snart över takterrassen. Premiär blir det lagom till påsklovet den 12 april.

Det är över 65 miljoner år sedan dinosauriernas tid tog slut då det förödande meteoritnedslaget i Mexiko utplånade 75 procent av jordens alla djur- och växtarter. Men en del fåglar och små däggdjur överlevde! Dinosaurierna är förfäder till nutidens fåglar och hos ättlingar till de överlevande däggdjuren – människan – lever fascinationen för de spännande urtidsdjuren. Med hjälp av ny teknik skaffar sig paleontologer och forskare inom andra ämnesområden allt mer kunskap om dessa forntida djurs utseenden, beteende och till och med läten.

När Universeum nu för tredje gången öppnar upp dörrarna till en dinosaurieutställning så är upplevelsen mer verklighetstrogen än någonsin tidigare. Med dinosaurier i reell storlek och en tidstypisk miljö blir utställningen något utöver det vanliga säger Håkan Sigurdsson, vetenskaplig ledare på Universeum och fortsätter:

– Oss veterligen så blir detta världens mest verklighetstrogna dinosaurieutställning. Här kommer man få möta några av de mest ikoniska dinosaurierna, alla med otrolig detaljrikedom i både utseende och rörelser.

Utställningen Dinosaurs börjar byggas idag på Universeums takterrass. Utställningen har premiär fredagen den 12 april och håller sedan öppet till och med den 30 september.

Mer information om utställningen samt inbjudan till pressvisning kommer i början av april.

Dinosaurs samproduceras med Megalodon Creations AB.

Universeum siktar mot rymden med akademi och näringsliv13.9.2019 15:10:00 CESTPressmeddelande

Hoppa på månen, pricka Mars med en rymdfarkost och svischa förbi stjärnor och svarta hål i det digitala planetariet. Imorgon öppnar Rymdresan, Universeums helt nya utställning om människan och rymden. Redan idag offentliggör Universeum ett nytt partnerskap: GKN Aerospace ansluter till vetenskapscentrets satsning på att öka kunskaperna om rymden liksom kännedomen om rymdindustrins betydelse för en hållbar utveckling.

Ungas kraft bygger broar mellan samhälle, skola, familj och näringsliv10.6.2019 13:07:00 CESTPressmeddelande

Ungas kraft är en unik satsning, inte bara i Sverige utan i Europa. Satsningen drivs av Universeum tillsammans med Göteborgsregionen och Göteborgs Stad och följs av forskare från Göteborgs universitet. Ungas kraft syftar till att få fler unga att klara grundskolan och söka sig vidare till fortsatta studier. På sikt bidrar satsningen till att stödja landets kompetensförsörjning och minska utanförskapet i samhället. 800 elever med familjer samt 200 lärare och annan skolpersonal på Landamäreskolan och Svartedalsskolan deltar i satsningen som nu avslutat det andra läsåret av tre. Efter sommaren går Ungas kraft in på sin näst sista termin.