Dinosaurier intar Universeum – nu påbörjas bygget av en ny dinosaurieutställning

Idag går startskottet för vad som ska komma att bli årets händelse på Universeum. En ny dinosaurieutställning med några av de mest ikoniska urtidsdjuren tar snart över takterrassen. Premiär blir det lagom till påsklovet den 12 april.

Det är över 65 miljoner år sedan dinosauriernas tid tog slut då det förödande meteoritnedslaget i Mexiko utplånade 75 procent av jordens alla djur- och växtarter. Men en del fåglar och små däggdjur överlevde! Dinosaurierna är förfäder till nutidens fåglar och hos ättlingar till de överlevande däggdjuren – människan – lever fascinationen för de spännande urtidsdjuren. Med hjälp av ny teknik skaffar sig paleontologer och forskare inom andra ämnesområden allt mer kunskap om dessa forntida djurs utseenden, beteende och till och med läten.

När Universeum nu för tredje gången öppnar upp dörrarna till en dinosaurieutställning så är upplevelsen mer verklighetstrogen än någonsin tidigare. Med dinosaurier i reell storlek och en tidstypisk miljö blir utställningen något utöver det vanliga säger Håkan Sigurdsson, vetenskaplig ledare på Universeum och fortsätter:

– Oss veterligen så blir detta världens mest verklighetstrogna dinosaurieutställning. Här kommer man få möta några av de mest ikoniska dinosaurierna, alla med otrolig detaljrikedom i både utseende och rörelser.

Utställningen Dinosaurs börjar byggas idag på Universeums takterrass. Utställningen har premiär fredagen den 12 april och håller sedan öppet till och med den 30 september.

Mer information om utställningen samt inbjudan till pressvisning kommer i början av april.

Dinosaurs samproduceras med Megalodon Creations AB.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Peter Wallenberg Jr inviger ny utställning på Universeum – välkommen på pressvisning av The Hub!31.1.2019 09:31:00 CETPressinbjudan

Den 8 februari går startskottet för Universeums kunskapssatsning på digital teknik och innovationskraft då The Hub invigs. En utställning som visar hur ny teknik kan ge verktyg och stärka förmågan att utveckla nya idéer. Utställningen syftar också till att bidra till ett ökat intresse för studier samt arbete inom IT och teknik. I The Hub utforskas den nya teknikens möjligheter och hur tekniska lösningar kan bidra till en hållbar framtid. Utställningen rymmer både tekniklabb och flera så kallade innovationsstationer där bland annat VR, AI och sensorteknik kan upplevas och provas på. Bakom satsningen står Universeum i samarbete med Saab, Ericsson, Chalmers och Göteborgs universitet. The Hubs innehåll har valts och utformats tillsammans med Pepp*. Fredagen den 8 februari kl 09.30 är du varmt välkommen på pressvisning. På plats finns då Peter Wallenberg Jr, ordförande Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Carina Halvord, VD på Universeum, Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillan