Dinosaurier intar Universeum – nu påbörjas bygget av en ny dinosaurieutställning

Idag går startskottet för vad som ska komma att bli årets händelse på Universeum. En ny dinosaurieutställning med några av de mest ikoniska urtidsdjuren tar snart över takterrassen. Premiär blir det lagom till påsklovet den 12 april.

Det är över 65 miljoner år sedan dinosauriernas tid tog slut då det förödande meteoritnedslaget i Mexiko utplånade 75 procent av jordens alla djur- och växtarter. Men en del fåglar och små däggdjur överlevde! Dinosaurierna är förfäder till nutidens fåglar och hos ättlingar till de överlevande däggdjuren – människan – lever fascinationen för de spännande urtidsdjuren. Med hjälp av ny teknik skaffar sig paleontologer och forskare inom andra ämnesområden allt mer kunskap om dessa forntida djurs utseenden, beteende och till och med läten.

När Universeum nu för tredje gången öppnar upp dörrarna till en dinosaurieutställning så är upplevelsen mer verklighetstrogen än någonsin tidigare. Med dinosaurier i reell storlek och en tidstypisk miljö blir utställningen något utöver det vanliga säger Håkan Sigurdsson, vetenskaplig ledare på Universeum och fortsätter:

– Oss veterligen så blir detta världens mest verklighetstrogna dinosaurieutställning. Här kommer man få möta några av de mest ikoniska dinosaurierna, alla med otrolig detaljrikedom i både utseende och rörelser.

Utställningen Dinosaurs börjar byggas idag på Universeums takterrass. Utställningen har premiär fredagen den 12 april och håller sedan öppet till och med den 30 september.

Mer information om utställningen samt inbjudan till pressvisning kommer i början av april.

Dinosaurs samproduceras med Megalodon Creations AB.

Mellanstadieelever digitaliserar hälso- och sjukvården – dags för final i DigIt16.5.2019 15:06:26 CESTPressmeddelande

Det råder stor kompetensbrist inom IT- och telekomsektorn och andra verksamheter med högt IT-fokus – så stor att tillväxten hämmas. Ett underskott på 70 000 personer väntas år 2022. DigIt är skolprojektet som vill bidra till att vända trenden och på måndag den 20 maj är det final på Universeum. Då avgörs vilken klass som skapat den mest innovativa lösningen för en bättre sjuk- och hälsovård och därmed vinner 10 000 kronor till klasskassan.