Universeum

Dinosaurierna är tillbaka i Göteborg

Idag öppnar dörrarna till nya utställningen Dinosaurs på Universeum i Göteborg. Här kan nu några av de mest ikoniska urtidsdjuren upplevas på nära håll – som en sju meter hög Brachiosaurus och en skräckinjagande Tyrannosaurus rex som mäter nio meter från huvud till svans.

Tyrannosaurus rex i förgrunden

Dinosaurs har premiär idag fredag 12 april på Universeum. Utställningen, som är science centrets tredje på temat dinosaurier, förmodas vara den mest verklighetstrogna i världen. De många motorerna inuti djurens stålskelett gör att alla kan röra på sig, andas och blinka med ögon som ser ut att följa dig genom utställningen.

– Det är en spektakulär upplevelse på många sätt. Dinosaurierna är unika i sitt utförande och mycket möda har lagts ned på att få dem att se ut och röra sig så naturligt som möjligt. Det är en spännande resa tillbaka i tiden och ett oförglömligt möte med dessa fascinerande urtidsdjur, säger Håkan Sigurdsson, vetenskaplig ledare på Universeum.

I en tidstypisk miljö med växter som ginkgo och kottepalmer, finns en flygödla och sju olika dinosaurier. Bland dem Zuul crurivastator, en pansarförsedd, benkrossande tungviktare. Denna nyligen upptäckta ankylosaurieart har troligen inte hunnit visas någon annanstans tidigare.

Utställningen bygger helt på forskningens senaste rön till vetenskapen om dinosaurier. Till exempel är tänder och klor kopior av fossil och skinnen avbildningar av fossila fynd och nutida fåglars ben. Men hur vet man att dinosaurierna såg ut och rörde sig så här?

– Många nya fynd av dinosauriefossil har gjorts och modern teknik har använts för att analysera både nya och gamla fynd. Det har gett paleontologer massor av ny kunskap. Idag kan man till exempel röntga fossil och göra 3D-modeller av skelett som sedan jämförs med nutida djur. 3D-modellerna tillsammans med simuleringar av muskler och vävnader används sedan för att bygga upp dinosaurier i datorn. Där kan man studera dem och få svar på hur de kan ha sett ut och rört sig. Med modern mikroskopteknik kan man också se detaljer i fysiologin, som vilken färg vissa dinosaurier hade på fjädrarna. Modern paleontologi är mycket tvärvetenskaplig, förklarar Håkan Sigurdsson.

Utställningen pågår mellan 12 april och 30 september. Med utställningen kommer också helt nya programaktiviteter som lär små som stora upptäckare om dinosaurierna och deras tid på jorden. I programmet hittar man bland annat en specialskriven föreställning, ett dinoquiz, dinosauriesafari och Dinomysteriet – en spännande laboration i Kemilabbet.

Alla dinosaurier i utställningen presenteras på universeum.se/utstallningar/dinosaurier. Programmet i sin helhet finns på universeum.se/program.

Nyckelord