Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/21

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.

Styrelsens förslag till Förbundsmötet är resultatet av den serieutredning som Ola Lundberg presenterade den 23 november. Det var en utredning som innehöll många analyser och förslag, och som diskuterats flitigt både inom hockeysverige och av andra sedan den presenterades.

Bakgrunden var att utreda om de högsta serierna på herrsidan, kvalificering för spel i en högre serie och degradering från en serie skulle behöva förändras och hur de förändringarna i så fall skulle se ut. Samtliga ligaorganisationer ställde sig bakom behovet av en utredning. De var också med i att ta fram direktiv och har även varit med i expert- och referensgrupper under hela utredningsarbetet. Idag presenterade styrelsen sitt förslag till Förbundsmötet den 15 juni i år.

– Vi i styrelsen har noga övervägt och analyserat Ola Lundbergs förslag, och förstås alla synpunkter vi fått i remissvar och på ordförandekonferensen i april. Förslaget vi lägger säkrar det som är viktigt för hela den samlade ishockeyrörelsen, nämligen att drömmen att gå upp finns kvar. Det som kallas syresättning i seriesystemet. Drömmarna att gå upp och även oron för att åka ur, är grunden i den svenska ishockeymodellen och en viktig del i att skapa intresse och engagemang för ishockeyn, säger Anders Larsson ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.

Några har under processen lyft fram att det borde vara två lag, liksom det är idag, som har möjlighet att gå upp och riskera att åka ur. Styrelsen menar att direktavancemanget säkrar syresättning i seriesystemet och följer därför utredningens förslag om att det då bör omfatta ett (1) lag både som avancerar och degraderas.

– När det gäller att avgöra vilket lag som ska avancera eller degraderas är det styrelsens uppfattning att det bäst görs i nära dialog med respektive ligaorganisation och att det ska finnas med i våra seriebestämmelser framöver. Det bör visas stor tillit och förtroende till att de som berörs mest och som därför bäst kan överblicka konsekvenserna av hur detta ska se ut också är med i arbetet för hur man avgör vilket lag som ska avancera eller degraderas, säger Anders Larsson.

Vid Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte, svensk ishockeys högsta beslutande organ, fattas den 15 juni beslut om det nya förslaget införs från och med säsongen 2020/21 eller om nuvarande kvalmodell kvarstår.

Licensnämnden ges möjlighet att bevilja ett andra dispensår12.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Ishockeyförbundet meddelar idag att en översyn av licensregelverket för samtliga ligor ska genomföras inför säsongen 2025/2026. Med anledning av det har Förbundsstyrelsen beslutat att möjliggöra för licensnämnden att besluta om ett andra dispensår avseende klubbars ekonomi. Enligt licensnämndens regler kan en förening beviljas ett dispensår under en femårsperiod. I och med styrelsens beslut kan nu ett andra dispensår beviljas under en femårsperiod. Beslutet har föregåtts av dialog med de fyra ligaorganisationerna SDHL, SHL, HockeyAllsvenskan och Hockeyettan, som samtliga står bakom beslutet. – Med tanke på det utmanande omvärldsläget de senaste åren, med bland annat en pandemi och stark inflation i ekonomin, har ett behov av översyn av licensreglerna och kravet på eget kapital uppkommit. Ett dispensår innebär inte friår, utan det finns dispensregler som bland annat innebär att man ska kunna uppvisa en rimlig plan för att komma tillrätta med eventuella ekonomiska trångmål, säger