Direktstöd till företag välkomnas: ”Behovet av hyreslättnader är akut”

Regeringen har presenterat ett direktstöd till utsatta företag som ska täcka fasta kostnader för exempelvis hyror. Svensk Handel välkomnar beskedet som är viktigt för att rädda företag och jobb inom handeln. ”Hittills har hyresstödet inte nått fram till drabbade butiker, förhoppningsvis sker det genom direktstödet”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

– Det är ett viktigt och välkommet besked att regeringen inför ett direktstöd till utsatta företag. Försäljningen i många butiker har störtdykt och behovet av tillfälliga kostnadslättnader är helt nödvändigt, ytterst handlar det om att rädda företag och jobb i handeln, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

– I ett läge där butiker tappat upp emot 70-80 procent av sin försäljning är det omöjligt att fortsätta att betala 100 procent av hyran. Hittills har regeringens hyresstöd inte nått ut till drabbade butiker i tillräcklig utsträckning, förhoppningsvis sker det genom direktstödet. Vi kan konstatera att behovet av hyreslättnader är akut på många håll, säger Karin Johansson.

Träder i kraft 1 juli

Direktstödet till företagen planerar att träda i kraft den 1 juli, vilket ligger långt fram i tiden för många krisande företag.

– Företagens likviditetskris är överhängande här och nu. Vi hade önskat ett tidigare ikraftträdande men om det inte sker är det av yttersta vikt att de tidigare presenterade stödåtgärderna trimmas för att överbrygga tiden fram till det att direktstödet når företagen, annars är risken stor att många butiker hinner slås ut, säger Karin Johansson.

Svensk Handels undersökning visar att varannan handlare inom sällanköpshandeln har tappat minst 40 procent av sin försäljning – var tionde handlare har tappat mer än 80 procent. Två av tre (67 %) handlare inom sällanköp anger att de har finansierings- och likviditetsproblem. Cirka 10 000 företag är så pass pressade att de överlever max två månader till om krisen fortsätter som idag.

Enligt regeringen ska stödet avse omsättningsbortfall under de två månaderna mars och april och bedöms kosta 39 miljarder kronor.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.