Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja

Foto: Mostphotos

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent.

Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna:

• Spis med induktionshäll
  • Diskho med två hoar
  • Sortering av sopor i separata kärl
  • Skafferi/sval

Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer.

Om Bostadsförmedlingens undersökningar
Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.

Foto: Mostphotos

Stockholm växer – så här kan vi tänka oss att pendla13.12.2019 14:13:54 CETNyheter

Under 2018 var det fler som flyttade från än till Stockholms län. Ofta gick flytten till orter strax utanför länet. Eftersom många ändå har kvar sin anknytning blir Stockholms arbetsmarknadsregion geografiskt sett större. En undersökning ställd till Bostadsförmedlingens kundpanel visar att intresset för att flytta utanför länsgränsen skulle vara ännu större om förutsättningarna för pendling blev bättre.