Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

I dag används många olika typer av processer vid urvals- och rekryteringsarbete.  Det finns en uppsjö olika system som fungerar mer eller mindre bra. Sedan 2011 finns ISO 10667 som används över hela världen och syftar till att ge tydliga, likvärdiga och rationella bedömningsprocesser.

– Att följa standarden innebär att man redogör för vad man gör i alla leden i processen. Det ska bland annat leda till färre felrekryteringar av personal samt mindre diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder, säger Anders Sjöberg. Uppdragsgivare av tjänster kan kräva att också leverantörer använder sig av standarden och på det viset försäkra sig om att deras försäljningsargument stämmer.

Standarden är den första i sitt slag men nu är det sex år sedan den publicerades och det är hög tid att se över innehållet.

– Nu sätter vi igång arbetet i en svensk expertgrupp som kommer att skicka delegater till det internationella arbetet inom ISO. Inledningsvis ska vi i den svenska expertgruppen bland annat titta närmare på hur standarden används och hur den kan förbättras för användarna samt om certifieringsordningen kan tydliggöras, säger Anders Sjöberg.

Ett stort antal länder över hela Europa, med representation från professionella psykologer, forskningsinstitut, testföretag, rekryteringsföretag med mera, kommer att delta i det internationella arbetet som beräknas ta cirka tre år. Standarden kan vara särskilt bra för internationella företag eftersom den säkerställer att processen blir likadan över hela världen, vilket är viktigt när man arbetar på en internationell marknad.

SIS arrangerar ett frukostseminarium den 16 november för att samla intressenter på området bedömningstjänster, läs mer

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.