Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

I dag används många olika typer av processer vid urvals- och rekryteringsarbete.  Det finns en uppsjö olika system som fungerar mer eller mindre bra. Sedan 2011 finns ISO 10667 som används över hela världen och syftar till att ge tydliga, likvärdiga och rationella bedömningsprocesser.

– Att följa standarden innebär att man redogör för vad man gör i alla leden i processen. Det ska bland annat leda till färre felrekryteringar av personal samt mindre diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder, säger Anders Sjöberg. Uppdragsgivare av tjänster kan kräva att också leverantörer använder sig av standarden och på det viset försäkra sig om att deras försäljningsargument stämmer.

Standarden är den första i sitt slag men nu är det sex år sedan den publicerades och det är hög tid att se över innehållet.

– Nu sätter vi igång arbetet i en svensk expertgrupp som kommer att skicka delegater till det internationella arbetet inom ISO. Inledningsvis ska vi i den svenska expertgruppen bland annat titta närmare på hur standarden används och hur den kan förbättras för användarna samt om certifieringsordningen kan tydliggöras, säger Anders Sjöberg.

Ett stort antal länder över hela Europa, med representation från professionella psykologer, forskningsinstitut, testföretag, rekryteringsföretag med mera, kommer att delta i det internationella arbetet som beräknas ta cirka tre år. Standarden kan vara särskilt bra för internationella företag eftersom den säkerställer att processen blir likadan över hela världen, vilket är viktigt när man arbetar på en internationell marknad.

SIS arrangerar ett frukostseminarium den 16 november för att samla intressenter på området bedömningstjänster, läs mer

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.