Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

I dag används många olika typer av processer vid urvals- och rekryteringsarbete.  Det finns en uppsjö olika system som fungerar mer eller mindre bra. Sedan 2011 finns ISO 10667 som används över hela världen och syftar till att ge tydliga, likvärdiga och rationella bedömningsprocesser.

– Att följa standarden innebär att man redogör för vad man gör i alla leden i processen. Det ska bland annat leda till färre felrekryteringar av personal samt mindre diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder, säger Anders Sjöberg. Uppdragsgivare av tjänster kan kräva att också leverantörer använder sig av standarden och på det viset försäkra sig om att deras försäljningsargument stämmer.

Standarden är den första i sitt slag men nu är det sex år sedan den publicerades och det är hög tid att se över innehållet.

– Nu sätter vi igång arbetet i en svensk expertgrupp som kommer att skicka delegater till det internationella arbetet inom ISO. Inledningsvis ska vi i den svenska expertgruppen bland annat titta närmare på hur standarden används och hur den kan förbättras för användarna samt om certifieringsordningen kan tydliggöras, säger Anders Sjöberg.

Ett stort antal länder över hela Europa, med representation från professionella psykologer, forskningsinstitut, testföretag, rekryteringsföretag med mera, kommer att delta i det internationella arbetet som beräknas ta cirka tre år. Standarden kan vara särskilt bra för internationella företag eftersom den säkerställer att processen blir likadan över hela världen, vilket är viktigt när man arbetar på en internationell marknad.

SIS arrangerar ett frukostseminarium den 16 november för att samla intressenter på området bedömningstjänster, läs mer

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.