Disruptiv innovation i fokus när Nordens främsta mjukvaruutvecklare samlades

31.10.2016 15:06 | Lindholmen Science Park

Hur ska företag göra för att lyckas i en mjukvarubransch som står inför omvälvande - disruptiva - förändringar? Det var huvudfrågan på den tolfte upplagan av Lindholmen Software Development Day.

Sofia Granath, Ascom. Bild: Lindholmen Science Park

Temat på konferensen, som hölls den 28 oktober på Lindholmen Conference Center och lockade över 600 besökare, var så kallad disruptiv innovation och vilka krav det ställer på branschens aktörer. 27 talare från såväl etablerade jättar som färska start-ups delade med sig av sina egna erfarenheter och innovationer på mjukvarufältet.

Först ut bland talarna var Johan Sköld på Chalmers Ventures. Han menade att såväl etablerade företag som nya uppstickare måste anpassa sig för att överleva i en globaliserad värld.

– För oss på Chalmers Ventures handlar det till hundra procent om människor, och det finns få evenemang i regionen som samlar lika många som Lindholmen Software Development Day. Det pågår ett ständigt krig om talangfulla människor och det är nödvändigt för oss att finnas här.

Christian Berg, vd för Safer Society Group, berättade om hur säkerhetsföretaget arbete för att skapa ett säkrare samhälle genom mjukvara för bland annat polismyndigheter.

– Det är intressant att få veta hur andra företag tar sig an de utmaningar som ställs av ny teknologi och hur man kan få ut den på marknaden. Jag tycker göteborgska och svenska företag generellt är duktiga på att skapa ny teknologi – den stora utmaningen är att nå ut med den till publiken, sa Christian Berg.

Förutom huvudspåret var programmet indelat i fyra spår med inriktningarna teknik, metod och verktyg, spel och virtual reality samt business. Nytt för i år var satsningen på en öppen arena – Open Space – där alla deltagare hade möjlighet att hålla en presentation. En av dem var Sofia Granath på Ascom, som också föreläste om sitt arbete med smarta mjukvarulösningar för sjukvården.

– Det var intressant att ha en öppen diskussion på Open Space, om gemensamma utmaningar med människor som jobbar i andra branscher. För oss som jobbar med mjukvara för sjukvården är innovation mer än bara ett buzzword – det handlar om att hitta lösningar som räddar liv.

Vill du veta mer om de nya idéer som presenterades för branschen genom att föra diskussionen vidare med någon av talarna så kontakta Anna Hafström Kováts, Pressansvarig Lindholmen Science Park.
anna.hafstrom.kovats@lindholmen.se

Du kan även läsa mer om ämnet och talarna på http://softwareday.lindholmen.se/en

Lindholmen Software Development Day är en årlig mötesplats för mjukvaruindustrin som drivs som ett samverkansprojekt mellan Ericsson, Chalmers, Göteborgs universitet, Volvo Cars, AB Volvo, Cybercom, Ascom, Combitech, HiQ, Business Region Göteborg och Lindholmen Science Park. Syftet är att stödja samverkan, innovationer, nya samarbeten och företag inom mjukvaruutveckling samt att stärka ICT-branschen i Västsverige. Hit kommer både regionala, nationella och internationella besökare och talare.

Sofia Granath, Ascom. Bild: Lindholmen Science Park

Lindholmen Science Park är en internationell samverkansmiljö för forskning, innovation och utbildning inom Transport, ICT och Media. Vi erbjuder en neutral utvecklingsmiljö där aktörer från näringsliv, akademi och samhälle tillsammans kan driva stora forsknings- och utvecklingsprojekt. Under snart 15 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten och innovationer.