Distansarbete försvårar lönesamtal

Tiden för lönesamtal närmar sig för många arbetstagare. Men det utbredda distansarbetet innebär flera utmaningar för den som vill få upp sin lön. – Risken är att man träffar chefen för sällan och att det uppstår missförstånd kring uppnådda mål, säger Akavias löneexpert Sören Lundgren.

"Risken med distansarbete är att man träffar chefen för sällan", säger Sören Lundgren, lönexpert på Akavia.

De centrala avtalsförhandlingarna var pausade på grund av covid-19, men är nu igång. Det innebär att flera branscher nu väntas teckna löneavtal. Därefter ska medarbetare och chef träffas för att komma överens om ett eventuellt påslag. Men i och med pandemin arbetar många på distans, vilket försvårar lönesamtalen.

– Risken med distansarbete är att man träffar chefen för sällan och att det uppstår missförstånd om vilka mål man ska arbeta efter. Missade mål på grund av missförstånd eller okunskap bäddar för ett dåligt förhandlingsläge under lönesamtalet, säger Sören Lundgren, löneexpert på Akavia.

Därför är det enligt honom extra viktigt att den som arbetar på distans har regelbundna avstämningar med lönesättande chef. Rekommendationen blir att kräva tydliga mål och ramar av chefen samt vilka förväntningar hen har.

– Regelbundna avstämningar är också viktiga för att skapa synlighet för sina prestationer. På så vis är distansarbete en bra möjlighet för den som normalt har svårt för att hamna på chefens radar, säger Sören Lundgren.

Sören Lundgren tipsar:

Distansarbete – så får du chefen att se dina prestationer:

1. Ha regelbundna avstämningar. Bestäm mål som ni regelbundet kan följa upp. Be chefen klargöra sina förväntningar på dig.
  2. Att vara nåbar är extra viktigt. Dålig nåbarhet kan skapa misstroende hos chefen och skapa en negativ attityd inför lönesamtalet.
  3. Att sammanställa sina insatser och resultat blir ett extra stöd i ett digitalt lönesamtal.
  4. Håll koll på IT-utrustningen. För många ursäkter att tekniken strular kan tolkas som brist på engagemang.
  5. Kollegialitet är ett kriterium som kan påverka lönen. Att hålla kontakten är därför extra viktigt.
  6. Sist men inte minst påverkas din lön av att du har rätt kompetens. Att vidareutbilda dig digitalt visar att du vill utvecklas och att du hänger med i utvecklingen.

Brister i jämställdhet tydligare under covid-1919.11.2020 07:33:38 CETPressmeddelande

Pandemin slår olika mot kvinnor och mäns arbetsliv, visar en undersökning från Akavia. Män får mer stöd på jobbet och får oftare resurser de ber om. Fler kvinnor än män permitteras och arbetssituationen för kvinnor är mer kritisk. Samtidigt behövs jämställdheten än mer nu under pandemin, något både män och kvinnor tjänar på. Det är något Akavia vill belysa i dag på Internationella mansdagen.