Djur drogas, tvångsmatas och tvingas röka i plågsamma djurförsök i Sverige idag

Omkring en miljon djur utnyttjas i djurförsök i Sverige varje år. Djurens Rätt släpper kampanj mot plågsamma djurförsök inför Försöksdjurens dag nu på söndag den 24 april.

Djurens Rätt lanserar, tillsammans med European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE), idag en kampanj mot djurförsök och samtidigt lyfts exempel på plågsamma djurförsök som pågår i Sverige idag.

På kampanjsidan www.protasslistan.se möts vi av en film där djur uttrycker sina protester mot djurförsök och både människor och andra djur uppmanas sätta ner foten eller tassen för att få stopp på lidandet som djurförsöken orsakar.

På kampanjsidan kan vi läsa:
”Ingen skulle vilja se djuren som de lever tillsammans med inburade på ett laboratorium. Och vi tycker inte att något annat djur ska behöva utstå det lidandet heller.”

Djurförsök i Sverige idag
Alla djurförsök som genomförs i Sverige ska ha blivit godkända av en djurförsöksetisk nämnd. Dessa nämnder finns i Umeå, Stockholm, Uppsala, Linköping, Malmö/Lund och Göteborg.

- Det kan låta betryggande att alla djurförsök som genomförs i Sverige ska ha godkänts av en djurförsöksetisk nämnd men de etiska nämnderna har ingenting med etik att göra. Nämnderna saknar både kompetens och mod för att avslå ansökningar från forskarvärlden, trots att stöd för att göra så finns i djurskyddslagen. Ett faktum som reflekteras i att 98 procent av ansökningarna om djurförsök godkänns, hur onödiga försöken än är och oavsett det lidande de åsamkar djuren, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Bland de försök som utförs idag och som blivit godkända av de djurförsöksetiska nämnderna hittar vi exempel som att djur utsätts för nätdroger och rökning. De matas med plastparticklar och får blodprover tagna i ögonhålan upprepade gånger.

3R-kompetenscentrum
I Sverige finns ett beslut om ett 3R-kompetenscentrum ska startas vid Jordbruksverket. I regeringens vårproposition som presenterades den 13 april, saknas dock finansiering av centret som Djurens Rätt nu befarar kan bli ett misslyckande.

- I Sverige satsas det åtskilliga miljarder kronor på forskning och utveckling. I det sammanhanget är 5-10 miljoner kronor inte ens växelpengar, men det är pengar som är helt avgörande för om ett 3R-kompetenscentrum ska kunna bli något bra eller om det blir ett misslyckande. Utan finansiering kan det inte bli något fungerande 3R-kompetenscentrum. Regeringens agerande är ett svek mot alla de djur som utsätts för plågsamma djurförsök, säger Staffan Persson, ansvarig för djurförsöksfrågor på Djurens Rätt.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.