Djur drogas, tvångsmatas och tvingas röka i plågsamma djurförsök i Sverige idag

Omkring en miljon djur utnyttjas i djurförsök i Sverige varje år. Djurens Rätt släpper kampanj mot plågsamma djurförsök inför Försöksdjurens dag nu på söndag den 24 april.

Djurens Rätt lanserar, tillsammans med European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE), idag en kampanj mot djurförsök och samtidigt lyfts exempel på plågsamma djurförsök som pågår i Sverige idag.

På kampanjsidan www.protasslistan.se möts vi av en film där djur uttrycker sina protester mot djurförsök och både människor och andra djur uppmanas sätta ner foten eller tassen för att få stopp på lidandet som djurförsöken orsakar.

På kampanjsidan kan vi läsa:
”Ingen skulle vilja se djuren som de lever tillsammans med inburade på ett laboratorium. Och vi tycker inte att något annat djur ska behöva utstå det lidandet heller.”

Djurförsök i Sverige idag
Alla djurförsök som genomförs i Sverige ska ha blivit godkända av en djurförsöksetisk nämnd. Dessa nämnder finns i Umeå, Stockholm, Uppsala, Linköping, Malmö/Lund och Göteborg.

- Det kan låta betryggande att alla djurförsök som genomförs i Sverige ska ha godkänts av en djurförsöksetisk nämnd men de etiska nämnderna har ingenting med etik att göra. Nämnderna saknar både kompetens och mod för att avslå ansökningar från forskarvärlden, trots att stöd för att göra så finns i djurskyddslagen. Ett faktum som reflekteras i att 98 procent av ansökningarna om djurförsök godkänns, hur onödiga försöken än är och oavsett det lidande de åsamkar djuren, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Bland de försök som utförs idag och som blivit godkända av de djurförsöksetiska nämnderna hittar vi exempel som att djur utsätts för nätdroger och rökning. De matas med plastparticklar och får blodprover tagna i ögonhålan upprepade gånger.

3R-kompetenscentrum
I Sverige finns ett beslut om ett 3R-kompetenscentrum ska startas vid Jordbruksverket. I regeringens vårproposition som presenterades den 13 april, saknas dock finansiering av centret som Djurens Rätt nu befarar kan bli ett misslyckande.

- I Sverige satsas det åtskilliga miljarder kronor på forskning och utveckling. I det sammanhanget är 5-10 miljoner kronor inte ens växelpengar, men det är pengar som är helt avgörande för om ett 3R-kompetenscentrum ska kunna bli något bra eller om det blir ett misslyckande. Utan finansiering kan det inte bli något fungerande 3R-kompetenscentrum. Regeringens agerande är ett svek mot alla de djur som utsätts för plågsamma djurförsök, säger Staffan Persson, ansvarig för djurförsöksfrågor på Djurens Rätt.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.