Djurens Rätt anmäler Sveriges Grisföretagare till Konkurrensverket

Djurens Rätt har idag skickat in en anmälan till Konkurrensverket mot Sveriges Grisföretagare. Djurens Rätt menar att branschorganisationen upprätthåller överproduktion av griskött och snedvrider marknaden till animaliesektorns fördel genom att ingå prissamarbeten i strid mot konkurrensrätten.

Foto: Shutterstock

Enligt Sveriges Grisföretagare finns det just nu ett stort överskott på kött inom den europeiska marknaden och priserna på griskött pressas därför nedåt. Den naturliga följden av detta borde vara att vissa företag inte klarar av prispressen och därför behöver ställa om. Det skulle innebära att marknaden reglerar sig och följaktligen att färre grisar föds upp till ett liv i grisfabriker, samt ökat utrymme till produktion av hållbar, växtbaserade livsmedel.

Sveriges Grisföretagare ser dock en möjlighet att genom prissamarbete undkomma konkurrens. Genom att företagen gemensamt beslutar sig för att inte pressa priserna nedåt vill de undvika att konkurrera ut varandra. Överproduktionen av griskött och överetableringen av grisproducenter kan därmed bestå.

– Samtliga företag ska följa gällande konkurrensrätt, både i Sverige och i övriga EU-länder. Därför skickar vi nu in en anmälan så att Konkurrensverket kan granska branschorganisationens agerande, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Livsmedelssektorn präglas idag av en hårt snedvriden konkurrens till animaliesektorns fördel. Den snedvridna konkurrensen leder till överproduktion av animaliska livsmedel och att omställningen till hållbar växtbaserad mat fördröjs. Den snedvridna konkurrensen har flera anledningar. En av dessa är att animalisektorn ges omfattande bidrag både från EU och från de nationella regeringarna. Ytterligare en anledning handlar om att animaliesektorn inte står för sina externa kostnader i form av miljöpåverkan och överträdelser av djurs rättigheter. Djurens Rätt riktar nu ljuset mot konkurrensbegränsande samarbeten som verkar förekomma inom animaliesektorn och som ytterligare kan snedvrida marknaden.

– Istället för att ge konstgjord andning till animalieindustrin bör vi accelerera omställningen till långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion. Det skulle gynna och stärka det svenska lantbruket, menar Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Förädling av växtbaserade proteiner och en ökad produktion av växtbaserad mat i Sverige har potential att stärka svensk livsmedelsproduktion. En allt större andel av den svenska befolkningen vill äta mer växtbaserad mat, enligt Axfoods Vegobarometer för 2022. Samtidigt visar en ny rapport från FNs klimatpanel IPCC att behovet av omställningen är akut.

– Här kan och bör Sverige ligga i framkant, därför bör vi inte se mellan fingrarna när animalieindustrin vill komma runt regelverken, menar Camilla Bergvall.

Läs mer och läs anmälan här.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Djurens Rätt polisanmäler olaglig försöksdjursverksamhet i Västra Götaland25.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en företagare i Västra Götaland gällande brott mot djurskyddslagen. Anmälan omfattar dels olaglig uppfödning av försöksdjur, dels att företaget håller kaniner i för små burar. Handlingarna Djurens Rätt tagit del av från myndigheter visar att företaget i många år fått anmärkningar om brister utan att dessa åtgärdats och att företaget fortsatt att föda upp försöksdjur trots att deras tillstånd för försöksdjursverksamhet dragits in av Jordbruksverket.