Djurens Rätt anmäler SVT till granskningsnämnden

Med anledning av det reportage som SVT:s nyhetsprogram Rapport sände den 7 februari 2019 har organisationen Djurens Rätt idag lämnat in en anmälan av SVT till granskningsnämnden. Reportaget är vilseledande och onyanserat menar organisationen.

Den 7 februari publicerades flera inslag och artiklar på Rapport och i SVT Nyheters digitala kanaler om Djurens Rätt. Ett av inslagen har nu anmälts för granskning.

– Det vi tar upp i anmälan är hur kopplingen till brott har framställts. Här har man försökt skapa kopplingar mellan Djurens Rätt och illegala arbetsmetoder på väldigt lösa grunder. Det är inget som vår organisation arbetar med, säger Moa Richter Hagert, Kommunikationsansvarig på Djurens Rätt.

SVT har bland annat använt sig av rubriker som "Flera anställda i lobbyorganisationen Djurens Rätt har begått brott kopplade till djurrättsaktivism". Rubriken refererar att tre personer som är anställda av organisationen idag, innan sin anställning, har deltagit i öppna civil olydnads-aktioner, utan inslag av hot och våld. Det framgår dock ej i reportaget.

Djurens Rätt har efter konsultation med jurister valt göra en anmälan som baseras på det här reportagets bristande saklighet och bristande opartiskhet.

Ur anmälan:

”I inslaget nämns det inte när brotten utfördes och det nämns heller inte att personerna inte var anställda på Djurens Rätt när brotten begicks. Händelserna ligger omkring 15 respektive 20 år tillbaka i tiden. Även här brister reportaget vad gäller nyansering och rättvis porträttering.”

– Djurens Rätt är en maktfaktor och vi ska granskas, men det måste vara en rättvis granskning. Vi har anledning att vara självkritiska på vissa punkter, men att genom ”guilt by association” koppla ihop oss med hot, hat och våld som SVT gör är missvisande och helt enkelt dålig journalistik, säger Moa Richter Hagert.

Djurens Rätt har funnits sedan 1882 och är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.