Djurens Rätt åter nominerade i tävlingen Årets Nyhetsrum

För sjunde året i rad presenteras tävlingen Årets Nyhetsrum av Mynewsdesk, Nordens ledande plattform för digital PR. Hundratals företag och organisationer har synats och tre nominerade är kvar inom varje kategori. Djurens Rätt tävlar i kategorin Offentlig sektor & Ideella organisationer.

Djurens Rätt vann kategorin i fjol och har kvalat in bland de tre nominerade i år igen. Under 2015 har föreningen fortsatt att växa både medlemsmässigt och i sin medienärvaro.

- Nomineringen till Årets Nyhetsrum är ett kvitto på att vi når ut med våra frågor. Vi märker en ökad medvetenhet hos allmänheten i frågan om djurs rättigheter och allt fler gör sin röst hörd för djuren, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt har tidigare uppmärksammats för sin förmåga att skapa engagemang. I dagarna nådde föreningens Facebooksida över 300 000 följare, något som få organisationer i Sverige lyckats med.

I nomineringsarbetet har Mynewsdesk synat hur företag och organisationer valt att arbeta med sina nyhetsrum på Mynewsdesk. Juryn har bland annat tittat på hur de olika funktionerna i nyhetsrummet utnyttjats, allt från relaterat material till användandet av sociala medier och bild/video samt vilka som helt enkelt lyckats bäst med att nå ut.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.