Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.

Bilden visar en mager ko. Enligt länsstyrelsens kontrollrapport bedöms hon vara 1,5 på en 5-gradig skala där 1 är mycket mager och 5 är mycket kraftig. Foto: Länsstyrelsen i Västra Götaland.

I april lämnade Djurens Rätt in en anmälan mot en djurfabrik som utsatt kor för lidande genom att inte ge dem tillräckligt med mat och vatten samt underlåtit att ge sjuka djur vård. I anmälan informerades polis och åklagare bland annat om att djuren på gården inte haft tillgång till mat vid de tillfällen länsstyrelsen varit på plats, att de under en period inte fått kraftfoder över huvud taget samt att några av djuren misstänktes ha ringmask. Något som djurhållaren hade kännedom om men trots det inte gett djuren vård.

– Det finns tydliga bevis på att djuren har lidit under en lång tid. Därför tycker jag att det är skandalöst att rättsväsendet inte tar vidare fallet och självklart begär vi nu därför överprövning, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Den åklagare som fick ansvar för ärendet beslutade att inte inleda någon förundersökning och skrev i sin motivering av beslutet att:

“Av det underlag som bilagts anmälan kan noteras att Länsstyrelsen noterat vissa brister samtidigt som man förelagt berörd att inom viss varierad tid åtgärda dessa. Mot den bakgrunden bedöms det förfarande som anmälts inte vara av sådan grad att det är brottsligt innefattande att ringa fall inte anses vara brottsligt. Förundersökning ska därför inte inledas.”

Åklagaren menar alltså att det faktum att länsstyrelsens djurskyddshandläggare har bedömt att djuren är för magra, inte får vård samt att de noterat att djuren saknar tillgång till mat gör att djurfabrikens gärningar blir mindre allvarliga, vilket Djurens Rätt menar är helt ologiskt. Det framgår klart och tydligt av lagstiftningen att det kan utgöra djurplågeri att låta djur svälta och leva med obehandlade sjukdomstillstånd på det sätt som djurfabriken gjort i det här fallet.

– Vi har en djurskyddslag i Sverige som vi är väldigt stolta över, men vad betyder den egentligen när brott mot djur inte ger några konsekvenser?, säger Camilla Bergvall.

Det misstag som åklagaren begått genom att inte inleda förundersökning trots att det funnits tillgång till bevisning om brotten kan vara brottsligt med hänvisning till brottsbalkens regler om tjänstefel. Därför underrättade Djurens Rätt polisens särskilda utredningsenhet som hanterar utredningar mot åklagare om beslutet. Även denna gång ledde vår anmälan till ett beslut om att inte inleda förundersökning.

Nu lämnar Djurens Rätt in en skrivelse till särskilda åklagarkammaren och ber dem överpröva ärendet. Tillsammans med skrivelsen skickar Djurens Rätt med de tolv kontrollrapporter som visar att korna på den aktuella gården under lång tid gått magra och inte fått tillräckligt med foder för att bygga upp sitt underhull, trots att länsstyrelsen gång på gång påpekade bristerna. Länsstyrelsen borde ha åtalsanmält fallet, att de trots sin skyldighet att anmäla brott inte gjort det ska inte vara en anledning att bedöma vad som annars skulle betraktas som djurplågeri som ringa djurskyddsbrott.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.

Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta1.12.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt polisanmäler kycklinganläggning för djurplågeri10.11.2022 07:25:29 CET | Pressmeddelande

Smutsiga, döende och döda kycklingar. Turbokycklingar som har svårt att röra sig. Det är vad som syns på de bilder och filmklipp från en kycklinganläggning i Strängnäs kommun, som Djurens Rätt har mottagit från en anonym källa. Djurens Rätt har valt att polisanmäla anläggningen. Eftersom det handlar om många individer så kan fallet omfattas av den nya straffbestämmelsen grovt djurplågeri.