Djurens Rätt crowdfundar till tv-reklam – 100 000 kr insamlat på mindre än ett dygn

Med kampanjen 99 miljoner visar Djurens Rätt upp bilder och filmer inifrån den svenska kycklingindustrin. Nu vill djurrättsorganisationen ta materialet till tv och ber sina sympatisörer om ekonomisk hjälp för att bekosta tv-reklam. Målet är att samla in 500 000 kr och redan efter ett dygn hade insamlingen nått 100 000 kr.

– Det märks att folk är frustrerade över den bild som livsmedelsindustrin själva visar upp, de vill se något annat. Det är dags att vi visar hur det verkligen ser ut för kycklingarna, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Kampanjens namn 99 miljoner syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Djurens Rätt har hittills under kampanjen annonserat i tidningar och på sociala medier, men det är här första gången de ska göra tv-reklam.

– Vi fokuserar på kycklingarna för att de är absolut flest och har det allra sämst. De får bara leva i 35 dagar och har på den korta tiden växt så fort så att benen inte alltid bär dem längre. Med tv-reklamen vill vi visa hur vardagen för en svensk kyckling ser ut och hoppas inspirera så många som möjligt att välja bort kycklingen från tallriken, säger Linn Bleckert.

“Under våren och hösten har vi visat bilder och filmer inifrån svensk kycklingindustrin i tidningsannonser, på stan och i sociala medier. Nu vill vi ta kycklingarnas verklighet till tv - och för det behöver vi din hjälp.” skriver Djurens Rätt på sin Facebooksida.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.