Djurens Rätt går ut med stor annonskampanj för att uppmärksamma turbokycklingarnas verklighet i djurfabrikerna
Idag går Djurens Rätt ut i en omfattande annonskampanj för att uppmärksamma konsumenter om turbokycklingarnas verklighet i köttindustrins djurfabriker. Detta i samband med återstarten av Djurens Rätts kampanj “99 miljoner”. Annonsen är i form av en seriestrip tecknad av Emanuel Garnheim och kommer bland annat att synas ute i kollektivtrafiken.

När Djurens Rätt idag går ut i den återkommande kampanjen “99 miljoner” vill organisationen visa kycklingarnas verklighet på ett lättillgängligt sätt genom med en stor annonskampanj. Syftet är att få fler att reflektera över hur illa kycklingarna faktiskt behandlas och skippa kycklingköttet på tallriken - till förmån för mer vego.
Att kampanjen heter “99 miljoner” syftar på det antal kycklingar som varje år dödas för sitt kött, då kycklingarna står för hela 94 % av djuren som konsumenterna äter. Kycklingarna är de djur som är flest och har det absolut sämst under det korta liv de lever.
Samarbete med Emanuel Garnheim
Annonskampanjen är ett samarbete mellan Djurens Rätt och serietecknaren och illustratören Emanuel Garnheim. Emanuel har inför annonskampanjen tecknat en seriestrip som föreställer turbokycklingen Kalle i köttindustrin och den betydligt gladare kycklingen Stina och som vi får följa genom livet. Ett liv som tar slut väldigt snabbt för Kalle.
- Vi på Djurens Rätt är otroligt glada över det här samarbetet med Emanuel och hoppas att den här seriestripen ska få fler att tänka ett varv kring till vad man lägger på tallriken, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.
Kycklingen Kalle skildrar en så kallad turbokyckling som används i den svenska kycklinguppfödningen. Turbokycklingar växer så snabbt att deras kroppar inte klarar av det. De hålls också extremt trångt och kan inte leva ett naturligt kycklingliv, vilket visas i seriestripen som Djurens Rätt tagit fram tillsammans med Emanuel Garnheim.
Årets kampanj av 99 miljoner innefattar även ett samarbete med Sveriges bästa vegankock, Fredrik Kämpenberg, som exklusivt tagit fram tio kycklingfria recept. För att inspirera konsumenterna att välja bort kyckling från tallriken lanseras även en utmaning om kycklingfria fredagar.
Annonsen kommer att synas ute i kollektivtrafiken, i tidningar, i banners på webbplatser samt i sociala medier från den 15 mars.
Se annonsen i dess helhet.
Nyckelord
Kontakter
Emma BäckströmKampanjkoordinator
Tel:076-677 61 96emma.backstrom@djurensratt.seLinn ÅkessonKommunikationschef
Tel:08-555 914 47Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seBilder

Om
Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
Djurens Rätt inspirerar till en djurvänlig påsk31.3.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med några dagar kvar till påsk satsar organisationen Djurens Rätt på att göra det enklare för konsumenter att välja en vegansk påsk - genom sprillans nya, roliga och informativa videos samt goda recept.
9 av 10 kommuner pyntar utan fjädrar i påsk24.3.2021 09:17:14 CET | Pressmeddelande
Djurens Rätts årliga kartläggning inför påsken visar att 264 av Sveriges 290 kommuner väljer påskpynt utan fjädrar i år. Det betyder att fler än 9 av 10 kommuner numera kvalar in på "Fjäderfria listan”.
95 procent av Sveriges kommuner väljer bort burägg23.3.2021 11:43:13 CET | Pressmeddelande
Förra året uppgav 26 av Sveriges kommuner, i Djurens Rätts årliga kartläggning, att de fortfarande köper in burägg. I år har den siffran minskat till 20, vilket innebär att nära 95 procent av Sveriges 290 kommuner nu väljer bort burägg i sin upphandling!
Djurens Rätt vill inspirera till kycklingfritt tillsammans med Sveriges bästa vegankock19.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag lanserar Djurens Rätt en utmaning tillsammans med kocken Fredrik Kämpenberg för att inspirera konsumenter att göra fler goda och kycklingfria val. Med en passning till den gamla reklamjingeln “kyckling på fredag” siktar Djurens Rätt på att inspirera till en kycklingfri fredag!
Historisk minskning av köttkonsumtionen under 2020 - 7,7 miljoner djur undvek att hamna på tallrikarna16.3.2021 13:37:49 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som Djurens Rätt genom en ny informationskampanj återigen sätter sökarljuset på turbokycklingarnas utsatta situation, presenteras statistiken för fjolårets köttkonsumtion i Sverige. Under 2020 minskade den svenska köttkonsumtionen med hela 4,5 procent, vilket innebär en minskning om 7,7 miljoner färre individer som konsumerats på svenskarnas tallrikar jämfört med föregående år.
Djurens Rätt i gemensamt EU-upprop: Förbjud vilda djur på cirkus3.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande
I samband med Världsdagen för natur- och djurliv (World Wildlife Day) lanseras idag en gemensam EU-kampanj för att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. En ny opinionsundersökning visar att 68 procent av européerna vill se ett sådant förbud. Bakom kampanjen står Djurens Rätt tillsammans med Eurogroup for Animals – en sammanslutning av ett 70-tal djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum