​Djurens Rätt gläds åt 15 miljoner om året till 3R-center

I den budget som presenteras av regeringen i nästa vecka kommer det finnas med 15 miljoner kronor årligen till det center som ska stärka och samordna arbetet med att ta fram alternativa metoder till djurförsök.

Foto: Vasiliy Koval/Shutterstock

– Det här är ett riktigt glädjebesked som vi får från regeringen som nu verkligen visar att Sverige prioriterar det oerhört viktiga arbetet med att utveckla metoder för att ersätta djurförsök, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt har under en längre tid drivit förslag om att det i Sverige ska inrättas ett kompetenscentrum för
3R-frågor för att förbättra arbetet med djurförsöksfrågor. Detta 3R-center bygger på de tre R:ens princip om djurförsök: att djurförsök ska ersättas (Replace), begränsas (Reduce) och att lidandet ska minskas (Refine).

Den 20 november 2014 gav regeringen Jordbruksverket i uppdrag att inleda bildandet av ett 3R-center, vilket var glädjande, men tillförde då ingen extra finansiering. Finansieringen är helt avgörande för att centret ska kunna drivas och Jordbruksverket har av regeringen tidigare äskat 10 miljoner kronor per år för bildandet och driften av 3R-centret.

Och enligt Vänsterpartiets riksdagsledamot Jens Holm, som varit drivande i förhandlingarna, står det idag klart att det i den budget som presenteras av regeringen kommande vecka finns med en satsning på 15 miljoner kronor per år fram till år 2020 på centret, med ambitionen att detta ska stärka och samordna arbetet med att ta fram alternativa metoder till djurförsök.

– Djurens Rätt har under många år arbetat för att det ska bildas ett kompetenscentrum för 3R-frågor och att detta ska finansieras fullt ut av regeringen – redan 2011 i ett remissyttranden till regeringen föreslog vi att ett 3R-center skulle inrättas. Att centret nu finns och har fått nödvändig finansiering är en stor framgång i arbetet för att ersätta djurförsöken, säger Staffan Persson, sakkunnig i djurförsöksfrågor på Djurens Rätt.

Mer information om Djurens Rätts arbete för ett 3R-center finns på www.djurensratt.se/3R-center

Foto: Vasiliy Koval/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.