Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.

Pälsindustrin är en oetisk och omodern industri. Foto: Shutterstock

I januari i år meddelade den svenska regeringen ett totalstopp för uppfödning av minkar i Sverige under 2021. Beslutet kom efter nära ett år av återkommande larmrapporter om spridning av covid-19 bland minkar på svenska minkfarmer. Sedan dess har minkfarmerna i Sverige fått beslut om att få en ersättning om minst 60 miljoner kronor för att företagen ska överleva.

Nu har Djurens Rätt, tillsammans med 44 andra organisationer, skrivit ett gemensamt upprop till Sveriges regering och riksdag, med landsbygdsministern Jennie Nilsson i spetsen, med en uppmaning om att minkfarmerna bör stängas ned permanent. Detta med beaktande av de omfattande riskerna för smittspridning som är nära knutna till den oetiska hållningen av minkar.

– Pälsindustrin är en oetisk och omodern industri som hör hemma i historieböckerna. Det har blivit smärtsamt tydligt under rådande pandemi att vi inte kan hålla djur tätt i små gallerburar, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

I Europa har redan 18 länder genomfört eller beslutat om förbud av minkfarmer och tagit fram avvecklingsplaner. Det gäller bland annat Storbritannien, Nederländerna, Norge och Frankrike. I början på juni gick Estland ut med att de inför ett förbud av samtliga pälsdjursfarmer. Och senast igår meddelade Irland att landet ska avveckla minkfarmerna under 2021.

Bland Sveriges riksdagspartier har Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna uttryckt att de vill se ett förbud för minkuppfödning i Sverige. Men övriga partier har ännu inte öppnat för ett förbud.

– Nu är det upp till politikerna att agera för både djurs och människors bästa. Det är dags att Sverige avvecklar minkfarmerna!, avslutar Camilla Bergvall.

Minkarna i Sverige

Varje år dödas ca 500 000 minkar i Sveriges pälsindustri, men 2021 blev det stopp för detta på grund av minkfarmernas roll i smittspridningen under coronapandemin. De flesta minkar blev förut bara ett halvår gamla och levde hela sina liv i små gallerburar. Idag finns det cirka 33 minkfarmer kvar i Sverige, med cirka 90 000 avelshonor, varav de flesta finns i Blekinge.

På EU:s ministerråd för jordbruk och fiske, Agrifish, som äger rum den 28-29 juni, kommer förslaget om att utreda ett förbud mot pälsuppfödning i EU att diskuteras.

Följande organisationer uppmanar Sveriges regering och riksdag att snarast ta fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige:

1. Djurens Rätt (initiativtagare)
  2. ACTAsia, Asien
  43. VeGaia, Grekland
  44. Voices for Animals, Ryssland
  45. World Animal Protection

Läs det gemensamma uppropet här.

Pälsindustrin är en oetisk och omodern industri. Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.