Djurens Rätt lanserar awwwktivism

I Sverige utförs fortfarande tester på apor, cirkusar tillåts använda elefanter och oönskade familjedjur dumpas. Djurens Rätt, som arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer, tar nu hjälp av det sötaste internet har att erbjuda för att hitta awwwktivister – personer eller djur som omsätter gullighet till faktisk hjälp för alla de djur som verkligen behöver den.

Gulliga djur, framföra allt katter, har sedan länge regerat internet. Det är kattungar som delas mest och generar flest hjärtan i kommentarsfälten. Djurens Rätt är en av Sveriges största organisationer på Facebook med nästan 400 000 personer följare. Med awwwktivism kan likes och delningar bli till riktigt stöd för djuren.

– ”The power of cute” är bland det starkaste internet kan erbjuda och när vi ser gulliga djur blir vi som förtrollade och drabbas av en känsla som får oss att utropa ”awww!”. Nu vänder vi oss till denna mäktiga kraft för att hjälpa djuren på riktigt. Det finns en mäktig styrka i detta lilla awww, berättar Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Med en armé av söta små varelser rekryterar Djurens Rätt fler awwwktivister, djur som hjälper till att skydda sina djurkompisar och människor som omsätter gullighet till faktiskt hjälp åt de djur som verkligen behöver den.

– När du blir en awwwktivist vänder du söthet till awwwktivism och förvandlar likes och hjärtan till ett stöd för djuren, säger Camilla Björkbom.

Välkommen in på www.awww.se för att bli en awwwktivist du också.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Viktiga steg framåt men fler steg behövs - Djurens Rätt om förslaget till ny djurskyddslag10.1.2018 14:38Pressmeddelande

Den 11 januari kommer regeringen att fatta beslut om ett förslag till en uppdaterad och moderniserad djurskyddslag, ett förslag som därefter går vidare till Lagrådet. Djurens Rätt gläds åt bra ändringar rörande övergivna katter, elefanter och sjölejon på cirkus och att minkarna på pälsdjursfarmerna finns med, men förväntar sig fler initiativ för djuren i Sverige framöver.