Djurens Rätt lanserar vegoguide för Helsingborg och Höganäs

Nu lanseras Vegoguiden Helsingborg-Höganäs. För att underlätta för helsingborgare och höganäsbor att äta vego på restaurang lanserar Djurens Rätts lokalavdelning en vegoguide för de båda städerna.

Foto: Handatko/Shutterstock

– Intresset för vegansk mat ökar hela tiden. Djurens Rätts opinionsundersökning visar till exempel att varannan svensk har ett ökat intresse för vegetarisk mat idag jämfört med för bara ett år sedan. Vi vill med vår guide hjälpa fler att välja veganskt för djuren skull, även ute på restaurang, säger Camilla Bergvall som är aktiv i Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs och som varit med och sammanställt guiden.

I guiden finns hittills över 50 ställen listade men de beräknas bli fler när allmänheten själva får tipsa om deras favoritställen. Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs kommer också att börja ta kontakt med restauranger och krögare som ännu inte finns med på listan för att tipsa dem om att införa veganskt på sin meny och på så sätt få vara med i guiden.

Vegoguiden finns på http://helsingborg-hoganas.djurensratt.se/vegoguiden/ Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs tar gärna emot tips på restauranger som ännu inte finns med i guiden.

För vidare information och intervjuer: camilla.bergvall@djurensratt.se

Foto: Handatko/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.