Djurens Rätt launches major pig campaign this Christmas

Djurens Rätt (Animal Rights Sweden) now runs a major advertising campaign focusing on pigs in the Swedish food industry. The campaign is visible in the public transport system in about twenty larger cities in Sweden*, as well as on digital billboards in Stockholm and Malmö.

Ads also run in a number of local newspapers and trade magazines. The campaign will peak on the 15-16 of December when full page ads will run in four of the largest and most read national newspapers in Sweden.

- We need to raise awareness on the situation for pigs in the food industry. The situation for the pigs is alarming. Last year about 2.5 million pigs were slaughtered in Sweden alone. As Christmas is coming up, we want people to really reflect on what it is that they put on their plates and choose a more compassionate alternative, says Camilla Björkbom, President of Djurens Rätt.

The photos used in campaign were shot by the internationally renowned photographer and animal rights advocates Jo-Anne McArthur, founder of the We Animals project.

Facts highlighted in the campaign:
Most pigs in the food industry never get to go outdoors. Many of them will see sunlight for the first time on their way to the slaughterhouse.

Overcrowding and stress is everyday life for a pig in the food industry. During their short lives each pig has less than one square meter of space.

*Alingsås, Borlänge, Borås, Falkenberg, Falun, Göteborg, Halmstad, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Luleå, Malmö, Skellefteå, Skövde, Stenungssund, Stockholm, Sundsvall, Trollhättan, Uddevalla, Umeå, Varberg, Vårgårda, Vänersborg och Örnsköldsvik.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.