Djurens Rätt Lund bjuder in till manifestation mot päls

Den tredje fredagen i november infaller pälsfria fredagen, eller fur free friday, en dag som uppmärksammar alla de miljontals djur som dödas för sin päls världen över. Lördagen den 28 november bjuder Djurens Rätt Lund därför in till en manifestation mot päls med uppmaning till Sveriges riksdag att agera för djuren.

Världen över föds miljontals djur upp på pälsdjursfarmer, under tvivelaktiga förhållanden, bara för att dödas för sin päls och många pälsdjur fångas med fällor av samma anledning. I Sverige har både räv- och chinchillafarmningen avvecklats till följd av striktare djurskyddsregler men minkfarmerna finns fortfarande kvar.

– 8 av 10 svenskar vill inte att djur ska födas upp i burar för sin päls, den siffran har varit stadig i flera år. Ändå händer ingenting på politisk nivå, det är frustrerande, säger Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Lund.

I Sverige finns det idag omkring 70 farmer där över en miljon minkar hålls inspärrade i små gallerburar. Minkvalparna föds på våren och får bli omkring sju månader innan de gasas ihjäl och flås på sin päls. De unga djuren har då aldrig fått chansen att känna gräs under sina tassar eller känslan av att dyka ner i vattnet på jakt efter föda.

– Vi hoppas att Lundaborna kommer att sluta upp för att visa vad de tycker. Hittills har över 400 tackat ja på Facebook, vi tror att lördagens manifestation inte går politikerna förbi, säger Camilla Bergvall.

NÄR: 28 november 17.00
VAR: Clemenstorget, Lund

TALARE:
Tina Hogevik, Djurens Rätt
Joh Vinding, Fur Free Alliance
Mårten Roslund, Grön Ungdom
Jesper Sahlén Raquette, Vänsterpartiet

(Flera verksamma politiska partier i Lunds kommunfullmäktige har tillfrågats men avböjt att tala)

Kontakt:
Camilla Bergvall
Ordförande Djurens Rätt Lund
lund@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.