Djurens Rätt Lund delar ut vegoutmärkelse

Med start i år kommer Djurens Rätt Lund årligen att dela ut en vegoutmärkelse till den restaurang, café eller motsvarande som under året visat framfötterna när det gäller att underlätta för allmänheten att göra djurvänliga val i vardagen.

Bild: Djurens Rätt Lund

– Allt fler vill välja etiskt och djurvänligt även när de äter ute, det har hänt mycket de senaste åren och vi vill uppmuntra den förändring vi ser här i Lund, säger Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Lund.

Idag öppnas det upp för nomineringar från allmänheten, därefter avgör Djurens Rätt Lunds styrelse vilken av de nominerade som ska få ta emot priset. Utmärkelsen delas sedan ut på Djurens Rätt Lunds årsmöte den 19 februari 2017.

– Det ska bli väldigt roligt att tillsammans med lundaborna få utse den restaurang eller café som verkligen engagerat sig för att underlätta djurvänliga val, säger Camilla Bergvall.

Tidigare i år lanserade Djurens Rätt Lund den djurvänliga guiden VegoLund, som nu innehåller omkring 50 djurvänliga tips till den som vill äta ute: djurensratt.se/vegolund.

Bild: Djurens Rätt Lund

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.