Djurens Rätt Lund delar ut vegoutmärkelse

2.12.2016 14:07 | Djurens Rätt

Med start i år kommer Djurens Rätt Lund årligen att dela ut en vegoutmärkelse till den restaurang, café eller motsvarande som under året visat framfötterna när det gäller att underlätta för allmänheten att göra djurvänliga val i vardagen.

Bild: Djurens Rätt Lund

– Allt fler vill välja etiskt och djurvänligt även när de äter ute, det har hänt mycket de senaste åren och vi vill uppmuntra den förändring vi ser här i Lund, säger Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Lund.

Idag öppnas det upp för nomineringar från allmänheten, därefter avgör Djurens Rätt Lunds styrelse vilken av de nominerade som ska få ta emot priset. Utmärkelsen delas sedan ut på Djurens Rätt Lunds årsmöte den 19 februari 2017.

– Det ska bli väldigt roligt att tillsammans med lundaborna få utse den restaurang eller café som verkligen engagerat sig för att underlätta djurvänliga val, säger Camilla Bergvall.

Tidigare i år lanserade Djurens Rätt Lund den djurvänliga guiden VegoLund, som nu innehåller omkring 50 djurvänliga tips till den som vill äta ute: djurensratt.se/vegolund.

Bild: Djurens Rätt Lund

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.