Djurens Rätt Lund lanserar vegoguide

Idag lanserar Djurens Rätt Lund restaurangguiden VegoLund där över 40 restauranger och caféer i Lund finns listade. Kravet är att de ska ha något veganskt på menyn eller kunna ordna det vid förfrågan.

VegoLund – din djurvänliga restaurangguide

– Vegovågen märks verkligen av även här i Lund. Allt fler restauranger och caféer tar fram veganska alternativ och efterfrågan är stor, säger Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Lund.

VegoLund är utformad med två funktioner. Du kan antingen titta på en lista med alla restauranger i bokstavsordning eller välja en kartfunktion där du ser var ställena ligger. Har du gps i den enhet du använder guiden i kan du även hitta restauranger och caféer nära dig. Du kan använda guiden på dator, platta eller i mobilen.

– Vi vill göra det enkelt för Lundabor, turister och besökare att välja djurvänligt även när de äter ute. Därför har vi tagit fram en användarvänlig guide som vi hoppas ska underlätta både för den inbitne veganen och för den som är nyfiken på att äta mer vego, säger Erik Anderberg som utvecklat guiden.

VegoLund – din djurvänliga restaurangguide – presenteras i samband med Hälsningsgillet i AF-borgen under fredagen 2 september.

Om VegoLund
Guiden hittar du på: www.djurensratt.se/vegolund
Utvecklad av: Erik Anderberg, ledamot och kassör i Djurens Rätt Lund
Grafisk Design: Carolina Ekström, styrelsemedlem i Djurens Rätt Lund

Djurens Rätt Lund är en av Djurens Rätts lokalavdelningar med drygt 700 medlemmar. Medlemsmöten arrangeras en gång i månaden och alla som bryr sig om djur är välkomna att delta i aktiviteterna. Läs mer: www.djurensratt.se/lund

Kontakt:
Erik Anderberg, Djurens Rätt Lund

VegoLund – din djurvänliga restaurangguide

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.