Djurens Rätt Lund polisanmäler vanvård av fåglar i stadsparken

I lördags kväll (27/2) polisanmälde en representant från Djurens Rätt Lund den inhägnad med fåglar som finns i stadsparken. Detta efter att en fågel hittats död på golvet i inhägnaden. Eftersom detta inte är första företeelsen och tidigare anmälningar till Länsstyrelsen inte gett resultat föll valet på att denna gång anmäla till polisen.

- Vi ser oerhört allvarligt på situationen för fåglarna som hålls i inhägnade i Stadsparken. Jag har sett bilder och studerat de utlåtanden och handlingar som finns kring det hela och är både förvånad och oroad över att kommunen låtit det gå såhär långt, säger Camilla Bergvall, ordförande för Djurens Rätt Lund.

Ansvarig för fågelanläggningen har ingen utbildning i djurvård av aktuellt djurslag, trots att detta är ett krav i jordbruksverkets föreskrifter för djurparker. Alla djurparker ska också ha en veterinär knuten till sig för att besöka anläggningen minst en gång i kvartalet, vilket inte har följts.

Ett veterinärbesök ägde rum efter en anmälan till länsstyrelsen i februari 2016. Innan detta hade inget besök ägt rum sedan sommaren 2015.

Anmälan i februari gällde bland annat att fåglar suttit ihopkurade på smutsigt golv och sett sjuka/apatiska ut. En fågel hade även irriterad hud och fjäderfattig bringa, rödhet och svullnad kring kloak vilket kan tyda på sjukdom. Vid ett annat tillfälle, i februari 2014 dog en av fåglarna en timme innan ett planerat veterinärbesök. I veterinärens journal finns tecken på att det redan då kan ha rört sig om vanvård. Fågeln var sjuk och hade omhändertagits av en person från Djurens Rätt Lund. I fågelns journal kan följande veterinärutlåtande läsas. (Veterinärgruppen i Tygelsjö)

”Inkommer i rigor mortis. Unge med juvenil vaxhud. Kraftigt avmagrad med intorkad spillning runt kloaken: smal spillning av den typ som ses vid otillräckligt/obefintligt foderintag. Saknar samtliga stjärtfjädrar, men har normala vingpennor. Låter på mattes beskrivning som undulathägnet ej sköts på ett bra sätt, kan rent av röra sig om vanvård efter hur det idag beskrivits. Rekommenderat att de skall kontakta länsveterinären för en kontroll map vanvård.”

Ordförande Djurens Rätt Lund
Camilla Bergvall
073-524 29 90

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.