Djurens Rätt nylanserar unik veganmärkning

I’M VEGAN är en veganmärkning från organisationen Djurens Rätt som gäller både livsmedel, hygienartiklar och kosmetika. Den ersätter organisationens tidigare märkning “100 % veganskt”, Sveriges första märkning av veganska produkter.

Djurens Rätts nya märkning "I'M VEGAN".

I mars 2013 lanserade Djurens Rätt Sveriges första veganmärkning, “100 % veganskt”. Idag, sex år senare, nylanseras märkningen under ett nytt namn och moderniserat utseende som bättre passar in i den veganska boom som just nu råder.

– Utbudet av veganska produkter, restauranger och caféer har exploderat under senare år, och allt fler intresserar sig för veganska produkter, även personer som inte konsumerar veganskt på heltid. Märkningen I’M VEGAN gör det enkelt för den medvetna konsumenten att hitta veganska produkter, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Med märkningen har Djurens Rätt gjort det tråkiga jobbet åt konsumenterna: att granska  ingredienslistan och säkerställa att produkten uppfyller kraven för att räknas som vegansk. Märkningen gäller per produkt och alla företag som tillverkar eller importerar veganska livsmedel, kosmetika eller hushållsprodukter kan ansöka om märkning. Även renodlade veganska restauranger, caféer, bagerier och butiker kan bli veganmärkta.

– Att vi säkerställer att djurförsök inte har använts för att framställa hygienartiklar och kosmetika gör märkningen I’M VEGAN unik. Många konsumenter vill använda produkter som är fria från både djurtester och animaliska ingredienser, märkningen I´M VEGAN visar konsumenten att produkten är helt djurvänlig, förklarar Francesca Vilches.

I dagsläget är närmare 40 företag anslutna till den nya märkningen, bland annat YiPin, Lejonet och Björnen och Fry’s.

Båda märkningarna, 100 % veganskt och I’M VEGAN, kommer att finnas på marknaden en tid framöver tills samtliga företag har övergått till den nya märkningen. För mer information om märkningen, se www.imvegan.se

Djurens Rätts nya märkning "I'M VEGAN".
Djurens Rätts nya märkning "I'M VEGAN"

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.