Djurens RättDjurens Rätt

Djurens Rätt och Trinambai lanserar boken “Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt”

Denna vecka lanseras boken “Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt” av Tobias Leenaert i en svensk översättning. Lanseringen av boken har skett i tätt samarbete med bokförlaget Trinambai och Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation.

Boken "Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt" finns nu tillgänglig på svenska. Foto: Djurens Rätt

När bokförlaget Trinambai hörde av sig till Djurens Rätt fanns en bok på önskelistan över djurrättslitteratur som bör översättas till svenska. Nämligen “How to Create a Vegan World - a pragmatic approach” av Tobias Leenaert. Genom att översätta boken till svenska tillgängliggörs bokens budskap till en bredare publik här i Sverige.

– Något som jag uppskattar med den boken är att den har gedigen teoretisk bas, samtidigt som den ger läsaren konkreta, praktiska verktyg. Det är mycket så vi jobbar på Trinambai och det känns väldigt bra att kunna stötta djurrättsrörelsen genom att ge ut den här boken, säger Niklas Hill, redaktör för boken och VD på Trinambai.

Djurens Rätt har under processens gång hjälpt Trinambai med tankar kring en del formuleringar från engelska till svenska, men också gått in ekonomiskt för att säkra utgivningen. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har även skrivit förord till den svenska utgåvan.

– Boken har ett viktigt budskap i en tid när vi mer än någonsin måste ställa om från ett samhälle som bygger på djurfabriker och slentrianmässig animaliekonsumtion, till en värld där djur respekteras som kännande individer. Vi behöver skapa en vegansk värld. För att ta oss dit behöver vi inspiration och verktyg för att i ett första skede halvera köttkonsumtionen till 2030, säger Benny Andersson, generalsekreterare för Djurens Rätt.

Boken finns sedan i april att köpa i Djurens Rätts webbshop. Från vecka 18 finns den tillgänglig hos Trinambai, på samtliga svenska nätbokhandlar och i välsorterade fysiska bokhandlar.

Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt

Författare: Tobias Leenaert
Förord: Benny Andersson och Peter Singer
Redaktör: Niklas Hill
Översättning: Charlotte Sjögren
Fackgrankning: Camilla Bergvall
Illustrationer: Amy Hall-Bailey
Omslag: Karin Kjäll, Kakform
Tryck: h:ström - Text & Kultur AB

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar.

Fur Free Europe – nu inleds ett unikt europeiskt medborgarinitiativ för ett pälsfritt Europa18.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 18 maj, lanseras det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe, vars syfte är att EU ska införa ett förbud mot pälsdjursfarmning och försäljning av pälsprodukter i hela Europa. Målsättningen är att samla in en miljon namnunderskrifter i EU och bakom initiativet står Djurens Rätt tillsammans med ett 60-tal andra organisationer i Europa.

Djurens Rätt polisanmäler olaglig försöksdjursverksamhet i Västra Götaland25.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en företagare i Västra Götaland gällande brott mot djurskyddslagen. Anmälan omfattar dels olaglig uppfödning av försöksdjur, dels att företaget håller kaniner i för små burar. Handlingarna Djurens Rätt tagit del av från myndigheter visar att företaget i många år fått anmärkningar om brister utan att dessa åtgärdats och att företaget fortsatt att föda upp försöksdjur trots att deras tillstånd för försöksdjursverksamhet dragits in av Jordbruksverket.