Djurens RättDjurens Rätt

Djurens Rätt och Trinambai lanserar boken “Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt”

Denna vecka lanseras boken “Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt” av Tobias Leenaert i en svensk översättning. Lanseringen av boken har skett i tätt samarbete med bokförlaget Trinambai och Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation.

Boken "Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt" finns nu tillgänglig på svenska. Foto: Djurens Rätt

När bokförlaget Trinambai hörde av sig till Djurens Rätt fanns en bok på önskelistan över djurrättslitteratur som bör översättas till svenska. Nämligen “How to Create a Vegan World - a pragmatic approach” av Tobias Leenaert. Genom att översätta boken till svenska tillgängliggörs bokens budskap till en bredare publik här i Sverige.

– Något som jag uppskattar med den boken är att den har gedigen teoretisk bas, samtidigt som den ger läsaren konkreta, praktiska verktyg. Det är mycket så vi jobbar på Trinambai och det känns väldigt bra att kunna stötta djurrättsrörelsen genom att ge ut den här boken, säger Niklas Hill, redaktör för boken och VD på Trinambai.

Djurens Rätt har under processens gång hjälpt Trinambai med tankar kring en del formuleringar från engelska till svenska, men också gått in ekonomiskt för att säkra utgivningen. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har även skrivit förord till den svenska utgåvan.

– Boken har ett viktigt budskap i en tid när vi mer än någonsin måste ställa om från ett samhälle som bygger på djurfabriker och slentrianmässig animaliekonsumtion, till en värld där djur respekteras som kännande individer. Vi behöver skapa en vegansk värld. För att ta oss dit behöver vi inspiration och verktyg för att i ett första skede halvera köttkonsumtionen till 2030, säger Benny Andersson, generalsekreterare för Djurens Rätt.

Boken finns sedan i april att köpa i Djurens Rätts webbshop. Från vecka 18 finns den tillgänglig hos Trinambai, på samtliga svenska nätbokhandlar och i välsorterade fysiska bokhandlar.

Så skapar vi en vegansk värld - ett pragmatiskt förhållningssätt

Författare: Tobias Leenaert
Förord: Benny Andersson och Peter Singer
Redaktör: Niklas Hill
Översättning: Charlotte Sjögren
Fackgrankning: Camilla Bergvall
Illustrationer: Amy Hall-Bailey
Omslag: Karin Kjäll, Kakform
Tryck: h:ström - Text & Kultur AB

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar.

Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta1.12.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.

Djurens Rätt polisanmäler kycklinganläggning för djurplågeri10.11.2022 07:25:29 CET | Pressmeddelande

Smutsiga, döende och döda kycklingar. Turbokycklingar som har svårt att röra sig. Det är vad som syns på de bilder och filmklipp från en kycklinganläggning i Strängnäs kommun, som Djurens Rätt har mottagit från en anonym källa. Djurens Rätt har valt att polisanmäla anläggningen. Eftersom det handlar om många individer så kan fallet omfattas av den nya straffbestämmelsen grovt djurplågeri.