Djurens Rätt ökar medlemsantalet i Göteborg med nästan 20 procent

Djurens Rätt kan efter årsskiftet konstatera att medlemsantalet i föreningen fortsätter att öka i hela landet. I Göteborg rapporteras en ökning på nästan 20 procent under det gångna året.

Under 2015 var den totala medlemsökning för Djurens Rätt nästan 9 procent vilket i faktiska tal innebär mer än 3 200 medlemmar. Föreningen har under de senaste fyra åren ökat sitt medlemsantal med hela 25 procent. Göteborg är en av de orter där allra flest nya medlemmar strömmat till. Även i kringliggande kommuner som Lerum, Orust, Partille, Stenungssund, Öckerö, Vårgårda och Kungsbacka är ökningen stor och i hela västra Götalands län ligger ökningen på strax under 15 procent.

- Det är fantastiskt roligt att se att medlemsantalet fortsätter att öka i Göteborg! Djurens Rätt har hörts och synts på allt från Kulturkalaset och Way Out West till Bokmässan och vår egen mässa Vegovision och vi kan se ett allt starkare stöd för djurrättsfrågorna, säger Moa Ranum, ordförande för Djurens Rätt Göteborg.

Djurens Rätt bildades 1882 och är idag Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 40 000 medlemmar. De prioriterade arbetsområdena är djurförsök, päls, djur i livsmedelsindustrin samt området djurvänlig konsument.

Djurens Rätt Göteborg
Moa Ranum

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.