Djurens Rätt ökar medlemsantalet i Malmö med nästan 8 procent

Djurens Rätt kan efter årsskiftet konstatera att medlemsantalet i föreningen fortsätter att öka i hela landet. I Malmö rapporteras en ökning på 7,9 procent under det gångna året.

Under 2015 var den totala medlemsökning för Djurens Rätt nästan 9 procent vilket i faktiska tal innebär mer än 3 200 medlemmar. Föreningen har under de senaste fyra åren ökat sitt medlemsantal med hela 25 procent. Under 2015 är Malmö några av de orter där nya medlemmar strömmat till.

- Engagemang har verkligen präglat det senaste året. Vi kan se att frågor om djurs rättigheter når ut och berör människor över hela landet och att de också är villiga att engagera sig för att vara med och göra skillnad. Det märks såväl i medlemsantalet, i våra kampanjer som i vårt genomslag i media, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt bildades 1882 och är idag Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 40 000 medlemmar. De prioriterade arbetsområdena är djurförsök, päls, djur i livsmedelsindustrin samt området djurvänlig konsument.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.