Djurens Rätt ökar medlemsantalet med 25 procent på fyra år

Djurens Rätt kan efter årsskiftet konstatera att medlemsantalet i föreningen fortsätter att öka. Under 2015 rapporteras en ökning på nästan 9 procent vilket i faktiska tal innebär mer än 3 200 medlemmar. Detta ger att Djurens Rätt under de senaste fyra åren ökat sitt medlemsantal med hela 25 procent.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation, nu med omkring 40 000 medlemmar. Ökningen av antalet medlemmar är spridd över hela landet.

- Engagemang har verkligen präglat det senaste året. Vi kan se att frågor om djurs rättigheter når ut och berör människor och att de också är villiga att engagera sig för att vara med och göra skillnad. Det märks såväl i medlemsantalet, i våra kampanjer som i vårt genomslag i media, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

En särskild ökning kan rapporteras för de allra yngsta. Medlemsantalet i Djurens Rätts barnklubb ”Rädda Djuren-klubben ”ökade med hela 40 procent under 2015 och klubben har fyrdubblats i storlek på fyra års tid.

- Med det stöd vi får från våra medlemmar har Djurens Rätt blivit en ännu starkare röst för djuren, men det finns mycket kvar att göra. Vi inleder 2016 med att sätta press på riksdagen för att få ett nödvändigt förbud mot vilda djur på cirkus. Sedan driver vi frågor som att påskynda arbetet med alternativa metoder för djurförsök, att förbättra för djuren i livsmedelsindustrin och att få till stånd en avveckling av Sveriges pälsdjursindustri, säger Camilla Björkbom.

Djurens Rätt bildades 1882 och är idag Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation. De prioriterade arbetsområdena är djurförsök, päls, djur i livsmedelsindustrin samt området djurvänlig konsument.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.