Djurens Rätt om avelsbeskedet: Djup besvikelse

Under 2021 har det varit förbjudet att föda fram minkar för pälsproduktion på grund av risker för smittspridning av SARS-CoV-2. Vid årsskiftet går förbudet ut och Jordbruksverket har precis delgett att det inte förlängs. Beslutet innebär att 2022 kan medföra att en halv miljon minkar återigen vistas i trånga gallerburar, med risker för djurvälfärden och fortsatt smittspridning. Djurens Rätt är djupt besvikna över beslutet.

I januari 2021 kom det glädjande beskedet att minkfarmerna stängs igen under året för att minska riskerna för smittspridning av coronaviruset SARS-CoV-2. Kvar på farmerna fanns avelsdjuren, nästan som ett löfte till företagen att de skulle få starta upp igen. Det har nu skett.

I Sverige kommer minkfarmerna få starta upp sin verksamhet igen enligt ett beslut från Jordbruksverket 9 november. Detta sker till skillnad från i Danmark som nyligen beslutade om att deras förbud mot att hålla minkar kommer att förlängas för 2022. Andra länder har likt Danmark gått en annan väg än Sverige. Nederländerna införde ett permanent förbud mot pälsdjursfarmer efter pandemin, och under veckan beslutade British Columbia i Kanada om en plan för nedläggning av minkfarmerna på grund av smittspridningen.

För att minkfarmerna i Sverige ska få avla fram minkar igen har vissa andra restriktioner istället förlängts, så som förbud mot förflyttning av levande minkar och isolering av farmerna. Djurens Rätt anser inte att det är tillräckligt.

– Jag är djupt besviken över dagens besked. Det finns många anledningar att stoppa minkfarmerna från att avla fram minkar i trånga gallerburar, risken för smittspridning är bara en av dem. När myndigheterna tagit det här beslutet idag har de också tagit ställning för att minkindustrin ska få fortsätta bedriva en oetisk verksamhet i Sverige. Jag uppmanar nu att politikerna tar nya tag i frågan och inför ett permanent förbud, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Minkar har visat sig vara extra mottagliga för coronaviruset som också drabbar människor. Majoriteten av Sveriges ca 28 minkfarmer har haft utbrott av smitta, med följder som ökad dödlighet och luftvägssymptom. Trots avelsförbudet 2021 kom smitta in på en farm under sensommaren.

Utredning i Sverige pågår
Regeringen har gett i uppdrag till Jordbruksverket och Statens Veterinärmedicinska Anstalt att utreda riskerna med smittspridning mellan djur och människor i Sverige. Det uppdraget kommer presenteras februari 2022, och kan innebära andra förslag på restriktioner än dagens besked. Det finns dock få indikationer på att avelsförbud kommer att införas igen. Det kommer vara upp till politiker, framförallt i regeringen, att genomföra andra lagstiftningsförslag för att skydda minkar mot lidande och sjukdom.

Djurens Rätt, med stöd från minst 76 % av befolkningen, är inte ensamma med att föreslå en avveckling av minkfarmer av smittskydds- och djurskyddsskäl. Andra exempel är Sveriges Veterinärförbund och flera lantbrukare.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.

Djurens Rätt utser “Sveriges vegovänligaste butik”1.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanseras “Sveriges vegovänligaste butik” vilket är en rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Den baseras på en omfattande undersökning som gjorts av engagerade konsumenter runt om i landet och är den första i sitt slag. Bakom rankningen står Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt. Resultatet av många hundra timmar datainsamling presenteras idag den 1 november, i samband med den Internationella vegandagen.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.