Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Den svenska kycklingindustrin. Bild: Djurens Rätt

Enligt länsstyrelsen i Södermanlands län är bristerna på Kronfågels slakteri allvarliga och kan leda till stort lidande för djuren. Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall ser allvarligt på situationen för kycklingarna:

- Det går inte längre att prata om enskilda misstag när djur hanteras som varor på löpande band - lidandet är rutin i djurfabrikerna. Det är dags att montera ner ett ohållbart livsmedelssystem.

På anläggningen utanför Katrineholm slaktas drygt en miljon kycklingar varje vecka. Det innebär att nästan hälften av alla de drygt 99 miljoner kycklingar som årligen slaktas i Sverige förlorar livet i ett och samma slakteri. Det stora antalet kycklingar i djurfabrikerna gör det omöjligt att se till varje individ och som en konsekvens blir djurskyddslagen omöjlig att efterlevas.

- Det är ingen slump att du som konsument kan köpa kycklingkött för några tjugolappar i butiken. Att djur far illa och missförhållanden avslöjas är en konsekvens av att djur behandlas som känslolösa varor i djurfabrikerna, avslutar Camilla Bergvall.

Den svenska kycklingindustrin
Kycklingar i Sverige lever sina fem veckor korta liv instängda i djurfabriker tillsammans med tusentals andra kycklingar. Den genomsnittliga kycklingfabriken i Sverige har över 100 000 kycklingar per uppfödningsomgång, vilket är mer än i de flesta andra EU-länder. På det största slakteriet dödas så många som en miljon kycklingar varje vecka.

Djurens Rätt vill se att hela branschen tar ett större ansvar djurskyddet och bland annat sänker takten på den löpande band-slakt som sker idag. Företag och offentlig sektor måste också ställa tydligare krav gällande hur uppfödning och slakt av kycklingar går till. För att detta ska bli en verklighet måste också en högre andel av våra livsmedel vara växtbaserade, och något Djurens Rätt ser är att fler och fler konsumenter väljer bort kycklingkött från tallriken.

Läs mer om den svenska kycklingindustrin här.

Den svenska kycklingindustrin. Bild: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.