Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Foto: Shutterstock

Många har uppmärksammat de missförhållanden som skett på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm efter Aftonbladets granskning i förra veckan. Mer än 90 av Sveriges kommuner har valt att stoppa inköpen av Kronfågels kött till skolor, förskolor och äldreboenden. Även Svenska kocklandslaget har avbrutit samarbetet.

Idag meddelar styrelsen i koncernen Scandi Standards att VD:n får sparken efter skandalen. Djurens Rätts riksordförande är dock kritisk till beslutet och menar att det lägger skugga på det systematiska felet i djurfabrikerna:

- Vi kan inte fortsätta slakta i den takt som sker i djurfabrikerna idag. Det är inte enskilda medarbetares fel utan det är det systematiska felet som ligger till grund för problemen. Ett VD-byte kommer inte att förändra situationen för kycklingarna. Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Kronfågels fabrik utanför Katrineholm hanterar 200 000 kycklingar om dagen. Det innebär att en miljon kycklingar sätter livet till i djurfabriken i veckan. Trots att missförhållanden rapporteras kontinuerligt från fabriken får verksamheten fortsätta utan några större påföljder.

- Brott mot djurskyddslagen måste generera i högre straff. Ett företag som Kronfågel kan inte komma undan gång på gång med djurplågeriet. En enda skållad kyckling är en skållad kyckling för mycket. Sveriges politiker måste ta ansvar och säkerställa att djurskyddslagen är tillräckligt och att den efterföljs, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt vill även se att hela branschen tar ett större ansvar djurskyddet och bland annat sänker takten på den löpande band-slakt som sker idag. Företag och offentlig sektor måste också ställa tydligare krav gällande hur uppfödning och slakt av kycklingar går till. För att detta ska bli en verklighet måste också en högre andel av våra livsmedel vara växtbaserade, och något Djurens Rätt ser är att fler och fler konsumenter allt mer väljer bort kycklingkött från tallriken.

Här kan du läsa mer om skandalen.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.