Djurens Rätt prisas i prestigefyllda European Business Awards

För andra gången har Djurens Rätts utsetts till svensk vinnare i European Business Awards, en tävling som främjar spetskompetens och innovation i det europeiska näringslivet.

Djurens Rätt har utsetts till National Winner 2019 i European Business Awards, en prestigefylld tävling där mer än 120 000 företag och organisationer från 33 länder deltar. Priset delas i år ut för tolfte gången och vinnare bedöms vara de bästa i Europa utifrån kriterierna Etik, Innovation och Framgång.

Djurens Rätt vann i kategorin ”Customer and Market Engagement Award” och går nu vidare till den internationella tävlingen där vinnarna utses den 3-4 december i Warszawa.

– Att Djurens Rätt prisas gör mig oerhört stolt. Vi skapar förändring för djuren varje dag, men att vi som organisation också uppmärksammas för det sätt vi bedriver vårt arbete på är oerhört roligt, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

Djurens Rätt har vunnit en gång tidigare, 2014/2015 vann organisationen utmärkelsen "Årets verksamhet" och röstades då fram som "National Public Champion".

– Utmärkelser som dessa är ett kvitto för Djurens Rätts medlemmar och gåvogivare att vi är en organisation som är på rätt väg, och nu fortsätter arbetet för en värld där fler och fler står på djurens sida, säger Benny Andersson.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar företagen bakom färdigrätterna – vilka tar ansvar för kycklingarna?28.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt granskar vilka livsmedelsföretag som väljer att ta mer ansvar för de djur som är flest och har det sämst, nämligen kycklingarna. Idag släpps den andra i raden av företagsrapporter och fokus riktas denna gång mot olika märken av färdigrätter. I rapporten framgår det att Dafgårds och Picard hamnar i topp vad gäller djurvälfärd, då de båda valt att jobba med European Chicken Commitment. Carolines Kök, Gooh!, och Pure hamnar däremot i botten.

Nu är alla Sveriges livsmedelskedjor buräggsfria!27.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under lång tid arbetat för att burägg ska bli historia. För 13 år sedan inledde organisationen en dialog med ICA om att slopa buräggen. Då levde mer än 2 miljoner hönor inom den svenska äggindustrin i burar. Sedan dess har mycket hänt och när ICA nu tar avstånd från burägg, är alla övriga svenska livsmedelskedjor buräggsfria. Nu vill Djurens Rätt att regeringen inför ett förbud mot att hålla hönor i burar och på så vis uppfylla djurskyddslagens skrivningar om djurs rätt till naturligt beteende.