Djurens Rätt prisas i prestigefyllda European Business Awards

För andra gången har Djurens Rätts utsetts till svensk vinnare i European Business Awards, en tävling som främjar spetskompetens och innovation i det europeiska näringslivet.

Djurens Rätt har utsetts till National Winner 2019 i European Business Awards, en prestigefylld tävling där mer än 120 000 företag och organisationer från 33 länder deltar. Priset delas i år ut för tolfte gången och vinnare bedöms vara de bästa i Europa utifrån kriterierna Etik, Innovation och Framgång.

Djurens Rätt vann i kategorin ”Customer and Market Engagement Award” och går nu vidare till den internationella tävlingen där vinnarna utses den 3-4 december i Warszawa.

– Att Djurens Rätt prisas gör mig oerhört stolt. Vi skapar förändring för djuren varje dag, men att vi som organisation också uppmärksammas för det sätt vi bedriver vårt arbete på är oerhört roligt, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

Djurens Rätt har vunnit en gång tidigare, 2014/2015 vann organisationen utmärkelsen "Årets verksamhet" och röstades då fram som "National Public Champion".

– Utmärkelser som dessa är ett kvitto för Djurens Rätts medlemmar och gåvogivare att vi är en organisation som är på rätt väg, och nu fortsätter arbetet för en värld där fler och fler står på djurens sida, säger Benny Andersson.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.