Djurens Rätt släpper podd för alla (o)medvetna djurrättsförespråkare

Idag släpper organisationen Djurens Rätt en ny podd som ska få fler att hitta sin inre djurrättsförespråkare. Podden ska vända ut och in på frågor kring djurrätt och vego och i varje avsnitt kommer programledaren Sarah Mansouri dyka ner i ett nytt aktuellt ämne. Det utlovas kunskap, underhållning och en och annan upprörd känsla.

Sarah Mansouri leder snacket i Djurens Rätts nya podd. Bild: Djurens Rätt

Podden heter “På djurens sida!” och har som slogan “Has anyone told you att du är djurrättare?” Programledare Sarah Mansouri förklarar varför.

– Det finns en missuppfattning om att du måste vara väldigt insatt och kunnig för att engagera sig i frågor som rör djurrätt eller veganism. Men sanningen är att de allra flesta människor bryr sig om djurfrågor i någon mån och vill att djur ska behandlas på ett bra sätt. Det räcker ganska långt! Det finns dock mycket som allmänheten inte vet om olika djurindustrier och där kan vi bidra med vår kunskap, vi kan lova att det blir både kul och informativt men även kanske några upprörda känslor.

I första avsnittet pratas det om grisarnas väg till julbordet med bland andra veterinären och författaren Lina Gustafsson som gäst. Dessutom så avhandlas vett och etikett kring julbordet. Hur pratar man om veganism/djurrätt med släkten? Går det att fira en vegansk jul utan att tumma på smaken och upplevelsen?

– Du behöver såklart inte vara vegetarian eller vegan för att lyssna men det är nog bra att vara lite intresserad av vad som läggs på tallriken, säger Sarah Mansouri, programledare och ansvarig för sajten Välj Vego hos Djurens Rätt.

Den nya podden ska blir ett permanent inslag i organisationens kommunikation och finns där poddar finns men ska även sändas i videoformat via organisationens egna Youtube-kanal.

– Vi vill vara där våra lyssnare finns så därför har vi tagit fram ett format som funkar oavsett om du bara vill lyssna eller om du vill se ansiktena bakom mikrofonerna, säger Sarah Mansouri.

Det är inte första gången organisationen släpper podd. Redan 2017 släppte man “Förändra-podden” som var en del av ett projekt för att utbilda och engagera unga djurrättsförespråkare i olika demokratiska påverkansmetoder. Under sommaren släpptes även “Djurens Rätts sommarprat” i en serie om fem avsnitt.

På djurens sida!

produceras av: Sakil Hossain och Moa Richter Hagert
programledare: Sarah Mansouri
kontakt: podd@djurensratt.se

Första avsnittet - Grisigt - därför ska du skippa julskinkan
Fler videor

Sarah Mansouri leder snacket i Djurens Rätts nya podd. Bild: Djurens Rätt
Poddinspelning pågår. På bilden programledare Sarah Mansouri och producent Sakil Hossain. Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Hur ser djurvälfärden ut hos matkasseföretagen?20.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I en ny rapport av Djurens Rätt rankas matkasseföretagens hållbarhetsarbete utifrån djurvälfärd med fokus på kycklingar, detta då 94 % av alla djur som används som livsmedel är just kycklingar. Tillsammans med Hello Fresh, Marley Spoon, Veckansmiddag och Årstiderna hamnar Matkomfort i toppen av rankingen i företag som tar ansvar. Marknadsledande Linas matkasse och sju andra företag hamnar i botten.