Djurens Rätt släpper podd och film för unga aktivister

Idag släpper Djurens Rätt, genom projektet Förändra! sju filmer och sju poddavsnitt om hur du som ung kan påverka samhället till det bättre. Målet med projektet är att skapa och tillgängliggöra information och verktyg för ungdomar som vill engagera sig för djuren inom det demokratiska systemet.

– Filmerna och podden är som en verktygslåda för dig som är ung och vill påverka samhället, här pratar vi om allt ifrån sociala medier, inkludering, hållbar aktivism och politisk påverkan. Tanken är att du som vill förändra ska kunna hitta just det sätt som passar dig allra bäst, säger projektledare Ellie Gustafsson.

Djurens Rätt projekt Förändra! har samlat omkring 20 ungdomar från hela landet. Programledarna i poddavsnitten och filmerna är aktivisterna själva och hela projektet har formats efter deltagarna själva. Inom projektet har det också hållits work shops, skrivits insändare och medborgarförslag samt pratats om aktivism på sociala medier.

– Intresset för att engagera sig är stort bland unga och väldigt många bryr sig om djurrättsfrågor, det speglas också i att så många unga väljer vego idag. Jag ser väldigt ljust på framtiden när det kommer till att skapa förändring för djuren, säger Ellie Gustafsson.

I Djurens Rätts opinionsundersökning från april 2016 är andelen personer som äter vegetariskt eller veganskt i åldersgruppen 18-29 - hela 14 procent.

Förändraprojektet har finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.