Djurens Rätt Stockholm anordnar föreläsning om Macchiarinis djurförsök

I mediedebatten kring skandalen på Karolinska Institutet gällande Paolo Macchiarini har det framställts som att Macchiarinis forskning inte föregåtts av djurförsök. Faktum är att Stockholms södra djurförsöksetiska nämnd prövade flera ansökningar från Macchiarini och godkände dessa.

Karolinska Institutet där Macchiarini varit verksam. Foto: shutterstock/Hans Christiansson

En kritisk oberoende granskning av ansökningarna i nämnden hade kunnat visa att försöken var dömda att misslyckas. Varför godkände djurförsöksetiska nämnden Macchiarinis ansökningar? Kom och lyssna på en föreläsning med jurist Eva Diesen.

När
Söndag 13 maj, 14:00

Var
Hornsgatan 123

Begränsat antal platser, anmäl dig via mail till stockholm@djurensratt.se

Lilian Bäckman, Djurens Rätt Stockholm
stockholm@djurensratt.se

Lilian Bäckman, Djurens Rätt Stockholm
stockholm@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.