Djurens Rätt Stockholm visar dig in bakom slakteriernas väggar

I helgen ställer Djurens Rätt Stockholm ut fotoutställningen Walls of glass, av Erik Lindegren. I samband med utställningen anordnas också en öppen föreläsning.

Erik Lindegren är fotografen som bestämde sig för att följa den plastförpackade köttbiten bakåt till djurindustrin. Fotoutställningen innehåller starka bilder och känsliga besökare varnas för att djur i allra högsta grad har kommit till skada under dokumentationen.

– Vi ställer ut bilder som tagits inifrån slakterier i Sverige. Detta är en dokumentation av djurens verklighet, den där miljoner kännande individer plågas och dödas för att sedan serveras på våra matbord. I utställningen kan du själv se och höra det som varken reklamen eller innehållsförteckningen i mataffären berättar om, säger Martin Ortega Engström från Djurens Rätt Stockholm.

Utställning - Walls of glass
Lokal: Timmermansgatan 46-48 (Timmermansgården)
Fotograf: Erik Lindegren
Öppettider 18-20/12: Fredag14.00 – 17.00, lördag 12.00 – 17.00, söndag 12.00 – 17.00
Fri entré

Öppen föreläsning
Öppen föreläsning om grisarna i Sveriges köttindustri
Föreläsare: Sandra Lamborn
Lördag 19/12 kl. 14.00 – 15.00
Fri entré

Martin Ortega Engström
Djurens Rätt Stockholm

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.