Djurens Rätt uppmanar finansminister Magdalena Andersson att stödja tjurfäktningsbeslut

Djurens Rätt har, tillsammans med flera andra organisationer, skrivit ett brev till Sveriges finansminister Magdalena Andersson med en uppmaning att ge sitt stöd till EU-parlamentets beslut om att stoppa EU-bidrag till tjurfäktning.

Den 28 oktober 2015 röstade EU-parlamentet för ett tillägg till EU:s budget för 2016, ett tillägg som säger att ekonomiska ersättningar som betalas ut i enlighet med EU:s jordbruksstöd inte ska gå till aktiviteter som innefattar tjurfäktning.

För att beslutet ska träda i kraft krävs dock att EU:s finansministrar godkänner tilläggen till budgeten. Ministrarna träffas denna vecka för att ta beslut om budgeten för kommande år.

En koalition med 17 djurorganisationer, med den internationella organisationen Humane Society International/Europe som initiativtagare och Djurens Rätt som svensk organisation, uppmanar nu EU:s 28 finansministrar att ta full hänsyn till EU-parlamentets ställningstagande i denna fråga när de fattar beslut om EU:s budget för 2016. Detta för att säkerställa att de tre medlemsländer i EU som idag betalar ut ekonomiskt stöd till tjurfäktning inte längre ska kunna använda EU-medel till detta.

Brevet till Sveriges finansminister Magdalena Andersson finns bifogat.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Viktiga steg framåt men fler steg behövs - Djurens Rätt om förslaget till ny djurskyddslag10.1.2018 14:38Pressmeddelande

Den 11 januari kommer regeringen att fatta beslut om ett förslag till en uppdaterad och moderniserad djurskyddslag, ett förslag som därefter går vidare till Lagrådet. Djurens Rätt gläds åt bra ändringar rörande övergivna katter, elefanter och sjölejon på cirkus och att minkarna på pälsdjursfarmerna finns med, men förväntar sig fler initiativ för djuren i Sverige framöver.