Djurens Rätt uppmanar finansminister Magdalena Andersson att stödja tjurfäktningsbeslut

12.11.2015 10:23 | Djurens Rätt

Djurens Rätt har, tillsammans med flera andra organisationer, skrivit ett brev till Sveriges finansminister Magdalena Andersson med en uppmaning att ge sitt stöd till EU-parlamentets beslut om att stoppa EU-bidrag till tjurfäktning.

Den 28 oktober 2015 röstade EU-parlamentet för ett tillägg till EU:s budget för 2016, ett tillägg som säger att ekonomiska ersättningar som betalas ut i enlighet med EU:s jordbruksstöd inte ska gå till aktiviteter som innefattar tjurfäktning.

För att beslutet ska träda i kraft krävs dock att EU:s finansministrar godkänner tilläggen till budgeten. Ministrarna träffas denna vecka för att ta beslut om budgeten för kommande år.

En koalition med 17 djurorganisationer, med den internationella organisationen Humane Society International/Europe som initiativtagare och Djurens Rätt som svensk organisation, uppmanar nu EU:s 28 finansministrar att ta full hänsyn till EU-parlamentets ställningstagande i denna fråga när de fattar beslut om EU:s budget för 2016. Detta för att säkerställa att de tre medlemsländer i EU som idag betalar ut ekonomiskt stöd till tjurfäktning inte längre ska kunna använda EU-medel till detta.

Brevet till Sveriges finansminister Magdalena Andersson finns bifogat.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.