Djurens Rätt uppmaning till Svenska Fotbollförbundet: se till att massdödandet av hundar inför fotbolls-VM inte upprepas

I ett öppet brev, och ett upprop med nästan 20 000 namnunderskrifter, uppmanar Djurens Rätt idag Svenska Fotbollförbundet och flera andra stora aktörer att ta hänsyn till djuren i samband med stora idrotts- och nöjesarrangemang. Att djur dödas för vår underhållnings skull kan aldrig vara acceptabelt.

Foto: Quan Tum/Shutterstock

Inför fotbolls-VM i Ryssland nu i sommar kom larmrapporter om massavlivningar av hemlösa hundar, något som har blivit mer regel än undantag inför stora internationella evenemang. Djuren dödas för att ”snygga till” de städer där arrangemanget hålls, och förutom fotbolls-VM har det också förekommit larmrapporter om hemlösa djur som dödas i samband med till exempel OS och Eurovision Song Contest.

– Att massavliva hundar på det här sättet är inte bara fullkomligt oetiskt, det har dessutom visat sig vara en ineffektiv metod. Idag finns stor kunskap om humana och hållbara metoder som TNR-M vilket Djurens Rätt och många med oss förespråkar, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Det upprop mot dödandet av hemlösa hundar under fotbolls-VM i Ryssland som Djurens Rätt drog igång samlade på bara några veckor in nästan 20 000 namnunderskrifter och delades av åter tusentals på sociala medier.

I ett brev uppmanar Djurens Rätt idag Svenska Fotbollförbundet och flera andra stora aktörer - som Sveriges Olympiska Kommitté, Sveriges Television, Bonnier Broadcasting och Discovery Networks Sweden – att ta med djurens perspektiv när det i framtiden diskuteras och beslutas om större evenemang. I brevet skriver organisationen ”Djur ska inte behöva dö för vårt nöjes skull, massavlivningar inför underhållningsarrangemang är aldrig acceptabelt!”

Om TNR-M

Problemet med hemlösa hundar är stort i flera länder och städer. Att lösa situationen genom massavlivningar har dock visat sig vara både ineffektivt och utsätter ofta djuren för ett stort lidande. En mer långsiktig och human metod kallas TNR-M. Metoden innebär att de hemlösa djur som inte kan omplaceras fångas in, kastreras och släpps tillbaka under översyn vilket gör att antalet djur minskar naturligt med tiden. I många länder sköts det här arbetet helt av ideella krafter och att ge extra resurser till djurhem och ideella organisationer kan göra en stor skillnad.

Foto: Quan Tum/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.