Djurens Rätt uppmärksammar Försöksdjurens dag runt om i landet

Måndagen den 24 april är Försöksdjurens dag, en internationell dag då alla de djur som utsätts för djurförsök uppmärksammas. Djurens Rätt gör detta genom ett nystartat upprop och genom aktiviteter på ett femtontal orter runt om i landet.

Det påbörjas djurförsök på nästan 1 miljon djur varje år i Sverige. I djurförsöken utsätts djuren för t.ex. tobaksrök, plastartiklar, energidrycker och alkohol. Många av djurförsöken medför ett stort lidande för djuren.

– För att omsätta EU-direktivets slutliga mål om utfasning av djurförsök i konkret handling behöver Sverige ta fram en nationell handlingsplan för utfasning av djurförsök och handlingsplaner för minskning av djurförsök inom olika forskningsområden. Nu finns goda förutsättningar för Sverige att satsa på att bli världsledande inom djurfri forskning, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

I samband med Försöksdjurens dag den 24 april samlar Djurens Rätt in namnunderskrifter för att uppmana Sverige att satsa mer på djurfri forskning. Under dagen syns organisationen senaste kampanj i tidningen Metro och runt om i Sverige arrangerar Djurens Rätts lokalorganisationer aktiviteter.

På dessa platser finns Djurens Rätt i samband med Försöksdjurens dag:

• Gällivare: Malmheden, kl. 17-18
  • Gävle: Stortorget, kl. 17-18
  • Helsingborg: Stortorget kl. 11-14
  • Kalmar
  • Karlstad: Soltorget kl. 17-18
  • Karlskrona: Klaipedaplatsen kl. 17-18
  • Kristianstad: Hästtorget kl. 17-18
  • Luleå: utanför gallerian Smedjan kl. 17-18
  • Malmö: manifestation vid entrén på Centralstationen kl. 16.30–17.30
  • Motala
  • Nässjö: på torget kl. 17-18
  • Uppsala

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.