Djurens Rätt utser “Sveriges vegovänligaste butik”

Idag lanseras “Sveriges vegovänligaste butik” vilket är en rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Den baseras på en omfattande undersökning som gjorts av engagerade konsumenter runt om i landet och är den första i sitt slag. Bakom rankningen står Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt. Resultatet av många hundra timmar datainsamling presenteras idag den 1 november, i samband med den Internationella vegandagen.

De senaste åren har det skett en ökning i försäljning av vegoprodukter, rekordstora investeringar i växtbaserade innovationer och en rejäl utökning av veganska produktnyheter, samtidigt som vi sett en minskning av köttkonsumtionen. Oavsett om det handlar om folkhälsa, minskad klimatpåverkan eller djuretik är det allt fler som väljer allt mer veganskt på tallriken.

Många livsmedelskedjor har anpassat sitt utbud för att möta den ökade efterfrågan på veganska produkter, men hittills har ingen jämförande sammanställning genomförts för att visa hur sortimentet ser ut hos de olika butikerna. Det är anledningen till att Djurens Rätt nu gjort en stor undersökning för att presentera databaserad rankning av Sveriges största livsmedelskedjor där kvaliteten på livsmedelskedjornas veganska sortiment mäts och jämförs.

– Djurens Rätt vill med denna rankning både informera intresserade konsumenter och vägleda företag i utvecklingen av deras växtbaserade sortiment. Att välja vego är enklare än någonsin tidigare och allt fler får upp ögonen för alla fördelar med en växtbaserad kost, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Den livsmedelskedja som står som vinnare av utmärkelsen “Sveriges vegovänligaste butik” 2021 är City Gross som blev rankad högst med hela 137 poäng. På andraplats kom ICA (118 poäng) och på tredjeplats kom livsmedelskedjan Coop (109 poäng).

– Vinnaren av Sveriges vegovänligaste butik gör det enkelt för sina kunder att välja vego. City Gross toppar rankningen 2021 med sitt stora och breda vegoutbud runt om i Sverige. Vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete för ett ännu grönare sortiment!, avslutar Camilla Bergvall.

Hur rankningen har gått till:
Undersökningen har genomförts på plats ute i butiker av ett femtiotal engagerade konsumenter som fått genomgå en utbildning och sedan systematiskt samlat in data för att mätabredden av olika butikers veganska sortiment. För att få så relevant data som möjligt skedde datainsamlingen i olika städer och orter runtom i Sverige.

Rankningen är en del av ett internationellt program, Vegan Retail ranking, som rankar livsmedelskedjor runt om i världen. Den har genomförts i flera länder som t.ex. Tyskland, Polen, Colombia och Chile.

Rankningen tar hänsyn till 5 huvudkategorier som listas nedan och varje huvudkategori har mellan 4-7 underkategorier.

1. Växtbaserade alternativ till kött, fisk, korv och charkprodukter
  2. Växtbaserade alternativ till mejeriprodukter
  3. Växtbaserat godis, bakverk och snacks
  4. Växtbaserade färdigrätter och färdigmat
  5. Växtbaserade såser, röror, dips och spreads

Här kan du läsa mer om rankningen i dess helhet.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.

Djurens Rätt om avelsbeskedet: Djup besvikelse9.11.2021 16:07:00 CET | Pressmeddelande

Under 2021 har det varit förbjudet att föda fram minkar för pälsproduktion på grund av risker för smittspridning av SARS-CoV-2. Vid årsskiftet går förbudet ut och Jordbruksverket har precis delgett att det inte förlängs. Beslutet innebär att 2022 kan medföra att en halv miljon minkar återigen vistas i trånga gallerburar, med risker för djurvälfärden och fortsatt smittspridning. Djurens Rätt är djupt besvikna över beslutet.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.