Djurens Rätt vill inspirera helsingborgarna med vegodag

Den 14 maj bjuder Djurens Rätt Helsingborg i samarbete med Medborgarskolan in till en inspirerande vegodag. Alltifrån föreläsningar om näringslära och träning till matlagningsworkshops, tipsrunda och roliga barnaktiviteter erbjuds besökaren. Det kostar ingenting att vara med!

Foto: Photographee.eu/Shutterstock

– Vi vill inspirera helsingborgarna till att välja mer djurvänligt i sin vardag. Vi märker av ett stort intresse för de här frågorna och vill fånga upp det och hjälpa till handling, säger Annie Slatter, ordförande i Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs.

Det pågår föreläsningar hela dagen, i en av salarna kommer det finnas en utställning som fokuserar på djurens verklighet. Dagen avslutas med ett panelsamtal där ideell sektor, näringsliv och politik möts för att diskutera om Helsingborg är eller kan bli en vegostad. Vilka är möjligheterna och svårigheterna?

Dessutom säljs fika, veganska kokböcker och tygkassar på plats. Alla intäkter går till Djurens Rätts arbete för djuren.

För mer information, kontakta Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs ordförande Annie Slatter: helsingborg@djurensratt.se

När: 14 maj 10 - 16.00
Var: Medborgarskolan, Gasverksgatan 17

Hela programmet för dagen finns att se här: https://www.facebook.com/events/1869845309921101/

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.