Djurens Rätt vill sätta djurfrågorna högre upp på EU:s agenda genom Eurogroup for Animals

27.6.2016 13:49 | Djurens Rätt

Under förra veckans årsmöte för den europeiska paraplyorganisationen Eurogroup for Animals valdes Djurens Rätts förbundsordförande, Camilla Björkbom, in i den internationella styrelsen. Eurogroup for Animals representerar 50 medlemsorganisationer i 23 EU-länder.

Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt tillsammans med Mai Kivelä, verksamhetschef för Animalia.

Eurogroup for Animals är erkänd av Europaparlamentet och EU-kommissionen som den ledande djurskyddsorganisationen i Europa och representerar djurens intressen i många EU-kommittéer och rådgivande organ. Eurogroup for Animals driver även sekretariatet för EU-parlamentets populära intergrupp för djurskydd.

- Vi ska arbeta för att ge djurrättsfrågor högre prioritet på EU:s agenda. Djurskydd har en stark ställning i Lissabonfördraget och det måste omsättas i praktiken, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vid årsmötet valdes även Mai Kivelä, verksamhetschef för den finska djurrättsorganisationen Animalia, in i styrelsen och Britta Riis, verksamhetschef för danska Dyrenes Beskyttelse, valdes till ny ordförande. För första gången någonsin finns nu tre nordiska länder representerade i styrelsen för Eurogroup for Animals.

- Europeiskt samarbete blir allt viktigare. Beslutsfattandet i EU är en viktig del i arbetet för djuren. Det gäller frågan om djurtransporter, men också djurförsök och frågor som rör handel med djur samt skyddet för hundar och katter, säger Camilla Björkbom.

Djurens Rätts och andra europiska djurorganisationers samarbete har tidigare rönt stora framgångar på djurskyddsområdet. En historisk seger är förbudet mot djurtester av kosmetika inom EU som trädde i kraft 2013. Även förbud mot handel med sälprodukter och förbud mot import av hund- och kattpäls är resultat av internationella samarbeten. Djurens Rätts fokus ligger under sommaren främst på den gemensamma EU-kampanjen #StopTheTrucks, mot långa djurtransporter, som är samordnad via Eurogroup for Animals.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.