Djurens Rätts bioreklam utsedd till Månadens kampanj av Filmstaden

Under våren har Djurens Rätts 3D-animerade film “Världens bästa djurskydd” visats som bioreklam på alla Filmstadens biografer runtom i Sverige. Efter att filmen berört många biobesökare har nu Filmstaden utsett filmen till Månadens kampanj.

Ur filmen "Världens bästa djurskydd". Foto: Djurens Rätt

Varje månad utser Filmstaden den bästa bioreklamen till Månadens kampanj efter en mätning av hur väl filmen tagits emot av biopubliken. Mätningen visade att “Världens bästa djurskydd”, som handlar om turbokycklingarnas verklighet i de svenska djurfabrikerna, är den film som biobesökarna tyckte mest om och blivit mest berörda av under mars månad.

I Filmstadens mätning, som utfördes i samarbete med Ipsos/Syno, låg “Världens bästa djurskydd” långt över snittet i samtliga mätpunkter, såsom att tittaren uppskattade filmen och upplevde att den kändes annorlunda. 60 % av de tillfrågade angav att filmen skiljer sig från mängden.

Filmstadens motivering lyder:
"Med genomgående starka värden vinner ”Världens bästa djurskydd” Månadens Kampanj i mars. En kampanj som både gillas och engagerar rakt in i hjärtat. Grattis säger vi till Djurens Rätt."

– Det känns otroligt hedrande att vår film som ifrågasätter Sveriges djurskydd premieras och uppskattas av den svenska biopubliken. Många hör också av sig till Djurens Rätt och berättar att de har blivit så berörda att de nu vill sluta äta kyckling. Det är det allra finaste priset vi kan få, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Tidigare i våras utsågs “Världens bästa djurskydd” även till Månadens kampanj av Tidningen Resumé. Filmen, som är producerad av produktionsbolaget Naive, är till stor del finansierad av Djurens Rätts medlemmar och följare genom en crowdfunding-kampanj som pågick under hösten 2021. Medverkar i filmen gör Dragomir Mrsic, Sanna Sundqvist och Mattias Fransson.

Se filmen “Världens bästa djurskydd” här.

Ur filmen "Världens bästa djurskydd". Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Fur Free Europe – nu inleds ett unikt europeiskt medborgarinitiativ för ett pälsfritt Europa18.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 18 maj, lanseras det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe, vars syfte är att EU ska införa ett förbud mot pälsdjursfarmning och försäljning av pälsprodukter i hela Europa. Målsättningen är att samla in en miljon namnunderskrifter i EU och bakom initiativet står Djurens Rätt tillsammans med ett 60-tal andra organisationer i Europa.

Djurens Rätt polisanmäler olaglig försöksdjursverksamhet i Västra Götaland25.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en företagare i Västra Götaland gällande brott mot djurskyddslagen. Anmälan omfattar dels olaglig uppfödning av försöksdjur, dels att företaget håller kaniner i för små burar. Handlingarna Djurens Rätt tagit del av från myndigheter visar att företaget i många år fått anmärkningar om brister utan att dessa åtgärdats och att företaget fortsatt att föda upp försöksdjur trots att deras tillstånd för försöksdjursverksamhet dragits in av Jordbruksverket.