Djurens RättDjurens Rätt

Djurens Rätts nya utmaning: Välj vego i påsk

I Veganuari uppmanade Djurens Rätt till att testa veganskt under en månad. Idag lanseras en ny utmaning där folk får chansen att enkelt kunna testa vego - denna gång över påsk.

Foto: Melina Reid

Idag drar Djurens Rätts inspriationssajt Välj Vego igång med utmaningen “Välj Vego i påsk” för att uppmana fler att testa att ha en grön påsk.

- Många förknippar ju påsken med att äta ägg, och sill, med utmaningen vill vi visa att du inte behöver avstå från dina favoriter på påskbordet när du väljer vego. Många rätter går att veganisera och är supergoda, något många förvånas över, säger Francesca Vilches, konsumentansvarig på Djurens Rätt.

Den som anmäler sig till utmaningen får recept och inköpslista till påskhelgen samt massor med matnyttiga tips, till exempel vilket vegangodis påskägget kan fyllas med och pyssel utan fjädrar.

Utmaningen är helt kostnadsfri.

Recepten inkluderar allt från röror och sill till paj och efterrätter. Vissa recept delar populära matbloggaren och entreprenören Gustav “Jävligt Gott” Johansson med sig av från sin kokbok Vegansk Husmanskost.

- Många tror att det behöver vara svårt att äta växtbaserat över påsk och tror att de måste kompromissa med sina traditioner och med festen utan ägg. Men så är det inte alls! Du kan mycket väl behålla de traditionella rätterna, ja till och med ägghalvorna, fast fixade på lite nya hållbarare sätt. Tro mig, det blir jävligt gott!, säger Gustav Johansson.

Anmälan till “Välj Vego i påsk”är nu öppen och går att hitta här.

Foto: Melina Reid

Väljvego.se är Djurens Rätts inspirationssajt som gör det lätt att välja vego!

Ny rapport från Djurens Rätt granskar företagen bakom färdigrätterna – vilka tar ansvar för kycklingarna?28.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt granskar vilka livsmedelsföretag som väljer att ta mer ansvar för de djur som är flest och har det sämst, nämligen kycklingarna. Idag släpps den andra i raden av företagsrapporter och fokus riktas denna gång mot olika märken av färdigrätter. I rapporten framgår det att Dafgårds och Picard hamnar i topp vad gäller djurvälfärd, då de båda valt att jobba med European Chicken Commitment. Carolines Kök, Gooh!, och Pure hamnar däremot i botten.

Nu är alla Sveriges livsmedelskedjor buräggsfria!27.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under lång tid arbetat för att burägg ska bli historia. För 13 år sedan inledde organisationen en dialog med ICA om att slopa buräggen. Då levde mer än 2 miljoner hönor inom den svenska äggindustrin i burar. Sedan dess har mycket hänt och när ICA nu tar avstånd från burägg, är alla övriga svenska livsmedelskedjor buräggsfria. Nu vill Djurens Rätt att regeringen inför ett förbud mot att hålla hönor i burar och på så vis uppfylla djurskyddslagens skrivningar om djurs rätt till naturligt beteende.