Djurfrågorna på frammarsch – viktiga för varannan väljare

Nästan varannan väljare tycker att partiernas djurpolitik är en viktig fråga när de väljer vilket parti de ska rösta på i september. På bara ett år har de som anger djurfrågor som viktiga ökat från 41 till 46 procent.

När analys- och opinonsföretaget Novus under maj frågade väljarna hur viktiga djurfrågor är vid valet av parti svarade hela 46 procent att det är en mycket viktig, eller ganska viktig, aspekt i deras val av parti. Det motsvarar nästan varannan väljare, och är en ökning med hela fem procentenheter jämfört med en motsvarande undersökning för ett år sedan.

– Att varannan väljare anger att partiets djurpolitik är en viktig faktor vid valet av parti visar att djurrättsfrågan har etablerat sig som en viktig politisk fråga, och det inte längre är något som partier och politiker kan blunda för. Hur djuren behandlas är en angelägen fråga som berör och engagerar en stor del av samtliga partiers väljare, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

För partier som Socialdemokraterna har andelen väljare som anser att djurfrågorna är viktiga ökat med hela 10 procentenheter, från 36 till 46 procent, under det senaste året. Inte för något partis väljare har frågan minskat i betydelse under det senaste året.

I Djurens Rätts valmanifest finns följande förslag på frågor som partierna bör prioritera för att skapa en bättre framtid för djuren.

• sätt upp mål för en övergång till djurfri forskning
  • främja växtbaserad mat
  • avveckla pälsdjursfarmning
  • ge alla grisar, kycklingar och hönor rätt till utevistelse
  • förhindra hemlöshet bland katter
  • inför en expertmyndighet för djurskydd

Bakgrund

Undersökningen är genomförd av via slumpmässigt genomförda telefonintervjuer med den svenska allmänheten. 1 000 intervjuer har genomförts under perioden 21-28 maj 2018. Frågan var formulerad enligt ”När du ska rösta i valet 2018, i vilken utsträckning kommer djurrättsfrågor vara viktiga för dig i valet av parti?”

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.