Djurskyddsorganisationer i globalt upprop mot Starbucks

Nu släpper Djurens Rätt, tillsammans med över 50 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i nätverket Open Wing Alliance, ett upprop för att få storföretaget Starbucks att helt slopa ägg från hönor i bur.

Nathalie Söderström och Benny Andersson från Djurens Rätt på plats i Prag vid kampanjlansering.

Starbucks som är världens största cafékedja och världens tredje största restaurangkedja har för närvarande en buräggsfri policy för sin verksamhet i USA men det finns ingen heltäckande policy för Europa och resten av världen. Nu uppmanar Djurens Rätt och Open Wing Alliance Starbucks att fasa ut buräggen globalt.

– Som en av världens största restaurangkedjor har Starbucks ett ansvar att följa de globala djurskyddsnormerna som har upprättas av andra livsmedelsföretag såsom General Mills, Unilever med flera, säger Alexandra Beck, Global Alliance Manager på Open Wing Alliance.

Djurens Rätts ansvariga för företagsrelationer, Nathalie Söderström, var på plats i Prag i helgen där ca 40 organisationer fanns representerade vid lanseringen av uppropet mot Starbucks.

– Ett så stort företag som Starbucks kommer inte längre undan med att inte ta sitt djurskyddsansvar för hönorna. Det är dags att slopa buräggen, säger Nathalie Söderström, Ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Äggen i Starbucks produkter kommer från farmer där hönorna hålls i små, smutsiga burar där de inte ens kan sträcka på sina vingar. Kampanjen går under hashtagen #StarbucksCruelty.

– I Sverige sitter fortfarande ca 12 % eller strax över en miljon hönor i bur men siffran minskar stadigt tack vare att både företag och konsumententer väljer bort ägg från hönor i bur. De burägg som finns kvar göms ofta ingredienser i andra produkter och just därför är det viktigt att de väljs bort av restauranger, kaféer och storkök, säger Nathalie Söderström.

Om Open Wing Alliance

Open Wing Alliance är en global koalition för en handel fri från ägg från hönor i bur. Koalitionen startades av organisationen The Humane Leauge och har nu ett antal medlemsorganisationer världen över som gått samman för att arbeta för att få bort burarna från världens äggindustri.

Manifestation i Prag av Open Wing Alliance

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.