Djurskyddsorganisationer i globalt upprop mot Starbucks

Nu släpper Djurens Rätt, tillsammans med över 50 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i nätverket Open Wing Alliance, ett upprop för att få storföretaget Starbucks att helt slopa ägg från hönor i bur.
Nathalie Söderström och Benny Andersson från Djurens Rätt på plats i Prag vid kampanjlansering.

Starbucks som är världens största cafékedja och världens tredje största restaurangkedja har för närvarande en buräggsfri policy för sin verksamhet i USA men det finns ingen heltäckande policy för Europa och resten av världen. Nu uppmanar Djurens Rätt och Open Wing Alliance Starbucks att fasa ut buräggen globalt.

– Som en av världens största restaurangkedjor har Starbucks ett ansvar att följa de globala djurskyddsnormerna som har upprättas av andra livsmedelsföretag såsom General Mills, Unilever med flera, säger Alexandra Beck, Global Alliance Manager på Open Wing Alliance.

Djurens Rätts ansvariga för företagsrelationer, Nathalie Söderström, var på plats i Prag i helgen där ca 40 organisationer fanns representerade vid lanseringen av uppropet mot Starbucks.

– Ett så stort företag som Starbucks kommer inte längre undan med att inte ta sitt djurskyddsansvar för hönorna. Det är dags att slopa buräggen, säger Nathalie Söderström, Ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Äggen i Starbucks produkter kommer från farmer där hönorna hålls i små, smutsiga burar där de inte ens kan sträcka på sina vingar. Kampanjen går under hashtagen #StarbucksCruelty.

– I Sverige sitter fortfarande ca 12 % eller strax över en miljon hönor i bur men siffran minskar stadigt tack vare att både företag och konsumententer väljer bort ägg från hönor i bur. De burägg som finns kvar göms ofta ingredienser i andra produkter och just därför är det viktigt att de väljs bort av restauranger, kaféer och storkök, säger Nathalie Söderström.

Om Open Wing Alliance

Open Wing Alliance är en global koalition för en handel fri från ägg från hönor i bur. Koalitionen startades av organisationen The Humane Leauge och har nu ett antal medlemsorganisationer världen över som gått samman för att arbeta för att få bort burarna från världens äggindustri.

Manifestation i Prag av Open Wing Alliance

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.