Dom har fallit i momsmål

Kammarrätten har på måndagen meddelat dom i en tvist om momssatser för TV-produktioner mellan Novamedia Sverige AB och Skatteverket.

Målet handlade om Novamedia skulle fakturera 6 eller 25 procents moms för vidareförsäljning av upphovsrätten till TV-produktioner till Svenska Postkodföreningen. Postkodföreningens samt Novamedias uppfattning är att driften (25 procent) och upphovsrätten (6 procent) av programmet Postkodmiljonären ska beskattas oberoende och självständigt av varandra enligt gällande regler och rättspraxis.

Skatteverket hävdade å sin sida att TV-produktionen är en underliggande del av åtagandet att tillhandahålla driften av Postkodlotteriet.

Kammarrätten anser inte att upplåtelsen av upphovsrätten till TV-produktionen är något fristående och självständigt tillhandahållande utan istället ingår i ett enda odelbart ekonomiskt tillhandahållande, vilket kan benämnas som en fullservicetjänst, och därför ska beskattas med 25 procents moms. Kammarrätten dömer därmed till Skatteverkets fördel.

Novamedia Sverige AB samt expertis från två av varandra oberoende rådgivningsbyråer anser dock motsatsen och att momssatsen därmed skulle vara 6 procent. Domen ska nu analyseras innan beslut om ett överklagande till Högsta förvaltningsdomstolen eventuellt sker. En överklagan måste lämnas in inom två månader.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.