Dom om moms överklagas

Förvaltningsrätten har meddelat att de valt att gå på Skatteverkets linje, och ger därmed inte Novamedia Sverige AB rätt att vidarefakturera kostnader för TV-produktioner med den lägre momssatsen 6 procent, i en dom som meddelades på fredagen. Novamedia Sverige AB kommer att överklaga domslutet till Kammarrätten.

Under ett antal år har produktionen av bland annat det populära TV-programmet Postkodmiljonären beskattats med 6 procent moms, vilket är den korrekta momssatsen för TV-produktioner som är en immateriell rättighet.

Skatteverket anser dock att TV-produktionen, som vidarefaktureras till Svenska Postkodföreningen, är del av en sammansatt tjänst och därmed ska beskattas med 25 procents moms. Till stöd för Novamedia Sverige AB:s bedömning har extern expertis tagits in av två oberoende rådgivningsbyråer som båda vid analys av frågeställningen bedömer att det är en ren vidarefakturering, och inte en del av en sammansatt tjänst, och att den lägre momssatsen 6 procent därför bör tillämpas. Novamedia Sverige AB har själva uppmärksammat Skatteverket om tillvägagångssättet.

Förvaltningsrätten dömde i Skatteverkets favör, en dom som nu kommer att överklagas.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.